Do každého terénu a za každého počasí – o tom je gravel. Finská gravel ambasadorka Henna Palosaari nám nabízí svých 6 tipů, jak si zpestřit i to nejtemnější roční období. Gravel přece není vyhrazený výhradně pro vysoké teploty a letní trička.
Protože jsem vyrůstala v severním Finsku, jezdili jsme na kole každý den. Jezdili jsme na kole do školy, ať bylo 20 stupňů nad nulou nebo pod nulou. Nebylo to nic zvláštního, byla to prostě součást života v Oulu.
Přiznávám se, že chvíli trvalo, než jsem vnitřně přijala myšlenku spojení gravelu a zimy, která by se mi líbila. To bylo před dvěma zimami. Během uplynulých 24 měsíců jsem přišla na svůj vlastní recept, jak si gravel jízdu v zimě zpříjemnit. Minulý rok jsem absolvovala první zimní výlet na kole. Klíčem pro mě bylo najít rovnováhu mezi pocením a nevyhnutelným faktorem chladu. Vrstvy oblečení jsem musela upravovat za pochodu. Může to znít jednoduše, ale v praxi to taková sranda není.
Než se pustíme do mých tipů, chci vám připomenout, že k tomu, aby se vám v zimních podmínkách dařilo, nepotřebujete žádné luxusní vybavení, i když to tak na první pohled může vypadat. Když jsme jako děti jezdili do školy na kole, prostě jsme neměli ani tušení, že nějaké zimní cyklistické oblečení existuje. Oblékli jsme si běžné zimní oblečení a nasedli na kolo. Pamatujte, že pokud jde o oblékání na zimní gravel jízdu, neexistují žádná pravidla – jen mých šest rad.
1. Vrstvit oblečení
Je to lekce, kterou se nejlépe naučíte jako lyžař – jak vše na sebe navrstvit jako profík. Ale navzdory mým zkušenostem na sněhu mi hledání optimálních vrstev pro zimní cyklistiku stále chvíli trvalo. Problém je v tom, že tělesná teplota při stoupání a sjezdu se může značně lišit.
Při jízdě do kopce se zahřejete a pořádně zapotíte. Při sjezdu pak vaše tělesná teplota klesá, což znamená, že vám začne být zima. Při mých prvních zimních jízdách byly sjezdy mrazivé až extrémně nepříjemné. Řešením pro mě bylo mít s sebou vždy brašnu v rámu, do které jsem si mohl sbalit další vrstvy pro sjezdy. V závislosti na délce sjezdu to mohlo znamenat přibalení teplé péřové bundy nebo vesty, lyžařských rukavic nebo dokonce extra náhradních kalhot navíc. Vyplatí se také vzít si suchou základní vrstvu (baselayer), zejména pokud se plánujete po trase někde zastavit.
Vrstvy, které nosím při jízdě: základní vlněná vrstva (baselayer) s dlouhým rukávem, prodyšná fleecová střední vrstva, lehká větruvzdorná bunda, silné zimní kalhoty se šlemi, ponožky z merino vlny, kukla, rukavice, návleky na tretry.
Další vrstvy si beru s sebou, pokud vím, že mě čeká delší cesta: péřová bunda, hrubé lyžařské rukavice a větruodolné kalhoty.
2. Věnujte zvláštní pozornost nohám a rukám
Ruce a nohy jsou nejproblematičtějšími částmi těla, které je během zimní jízdy obtížné udržovat v teple. Dlouho jsem si myslela, že letní cyklistické boty s návleky na nohy stačí. Minulou zimu jsem však zjistila, že zimní cyklistická obuv může mít obrovský význam. Co se týče rukou, vždy si přibalte náhradní pár rukavic a extra teplý pár rukavic na sjezdy. Místo investice do luxusních cyklistických rukavic často používám při sjezdech lyžařské rukavice a docela se mi osvědčily. Nezapomeňte si však zkontrolovat, zda v nich dokážete brzdit a řadit!
3. Mírné kopce jsou lepší než dlouhá stoupání a sjezdy
Výsledný pocit ze zimní vyjížďky můžete změnit správným naplánováním trasy. Dlouhá stoupání vás mohou zahřát. Je však dobré mít na paměti, že po nich následují dlouhé sjezdy, které jsou v zimě stokrát chladnější. Nejrozumnější možností je naplánovat trasu s kopci místo velkých stoupání. Tak si udržíte rovnoměrnější tělesnou teplotu, místo abyste přecházeli z tepla do mrazu. Pokud se však dlouhým sjezdům nevyhnete, vezměte si další vrstvy a ujistěte se, že máte nohy a ruce v teple. V neposlední řadě si dávejte pozor na zledovatělá místa ve stínech a lesních zatáčkách. Mohou být smrtelně nebezpečné, takže nezapomínejte i na kvalitní přilbu. Opravdu projíždějte opatrně místy, kam nedopadá mnoho slunečního světla.
4. Bahno a čištění
V závislosti na lokalitě může v zimě často sněžit. To neznamená, že nemůžete jezdit, ale představuje to několik dalších překážek. Sníh, déšť a omezený počet hodin denního světla během sezóny způsobí, že cesty budou mokré a blátivé. Ujistěte se, že vaše svrchní vrstvy jsou nepromokavé, aby ho bláto nepromočilo a neprochladli jste. A i proto používejte blatníky! Vzhledem k tomu, že se budete pohybovat převážně mimo silnice nebo na málo frekventovaných silnicích, neměla by sůl pro váš pohonný systém představovat velký problém. Uvědomte si však, že zimní podmínky nejsou pro komponenty kola příznivé – zejména pro řetěz, který, pokud se o něj nebudete starat, bude mít následně vliv na ostatní komponenty. Po jízdě proto své kolo důkladně očistěte.
5. Buďte vždy připraveni
Doporučuji mít s sebou alespoň jednu náhradní vestu a silné rukavice nebo palčáky. Pokud budete muset po cestě zastavit, například kvůli opravě defektu, můžete rychle prochladnout a nastydnout, takže je lepší být připraven a mít cyklistickou KPZtku s nářadím. Další vrstvy a suchá základní vrstva jsou nezbytné také pro přestávky – plánované i neplánované.
6. Začněte krátšími trasami
Venkovní podmínky vypadají z vyhřátého obývájku vždy hůře. Začněte proto s krátkými vyjížďkami, abyste si vyzkoušeli, jak správně používat vrstvy a jaké to je jezdit venku. Pokud jste to museli zabalit dřív, protože vám byla zima, přidejte vrstvy a zkuste to další den znovu. Naplňte si termo láhev teplým čajem a pamatujte, že když najdete vrstvy, které vás udrží v teple a suchu, můžete si zimní cyklistiku skvěle užít.
U nás ve Finsku se říká, že neexistuje špatné počasí, jen špatné oblečení, takže šlápněte do toho, bavte se a nezapomeňte se starat o své kolo!