Pokud byste chtěli vypátrat původ zcela nové technologie KinetiCore od společnosti Lazer, musíte se vrátit až do roku 2010. Manažer výzkumu a vývoje společnosti Lazer Guido de Bruyne říká, že chtěli vyvinout způsob, jak přidat ochranu proti rotačním nárazům a zároveň snížit celkovou hmotnost. „Dívali jsme se na alternativní technologie na trhu a klíčovým momentem bylo, když jsme se začali dívat na samotnou přilbu a ne na něco, co k ní budeme přidávat.“
Otázka však zněla: jak se nám podaří dosáhnout něčeho, co se ještě nikomu nepodařilo? Tým zjistil, že odpověď spočívá v počítačových simulacích. „Použili jsme počítačový program, který dokázal simulovat design a ochranné vlastnosti přilby ještě předtím, než byla ve formě vyrobena,“ říká generální manažer společnosti Lazer Sean van Waes. To bylo rozhodující pro vývoj KinetiCore, protože jakmile je přilba ve formě, pak je výrobek v podstatě hotov a jakákoli další změna vás zavede zpět na začátek.
Hlavní výhodou těchto simulací bylo, že společnost Lazer mohla navrhnout přilby, které by fungovaly v rámci specifických limitů požadovaných pro absolvování certifikačních testů. Díky tomu bylo navrhování přileb dostupnější, přesnější a hlavně rychlejší. Prototypy jsme mohli navrhovat a také okamžitě zamítnout v případě, že se dostali do červených zón.
Tyto prototypy byly také podrobeny simulacím nárazu, takže tým mohl přesně vidět, co se děje nejen při přímých ale také při rotačních nárazech. K rotačním nárazům dochází, když je cyklista v pohybu a pod úhlem narazí na tvrdý povrch. Proti tomuto typu nárazu je obtížné se ochránit, protože mozek má tendenci se při takovém nárazu pohybovat uvnitř lebky.
„Tím, že nám simulátor zdokumentoval, co se stane při přímých nárazech a rotačních nárazech, začali jsme mít výhodu oproti našim konkurentům,“ říká Van Waes.
Deformační zóny
Další velký průlom Lazeru byl paradoxně vyvolán technologickými patenty přileb. „Stávající patenty v rámci technologie ochrany přilby nás povzbudily, abychom nevyvíjeli podobné technologie, jaké zde již existovaly,“ říká obchodní a marketingový ředitel společnosti Lazer Mike Smink. Výsledkem bylo, že Lazer pracoval na zabudování ochranné technologie do přilby, místo aby ji přidával jako doplněk. Toto byl zlomový moment ve vývoji, díky kterému jsme získali obrovské výhody v oblasti ochrany proti nárazu, odvětrání, snížení hmotnosti a použití plastů, protože požadavek na doplňkovou technologii ochrany byl již neaktuální.
V rámci svých simulací tým začal navrhovat „bloky“ vyrobené z EPS pěny, které byly vyrobeny tak, aby se při nárazu zdeformovaly. Tyto „bloky“ mají dvojí výhodu – odstraňují materiál z přilby a zároveň nabízejí potenciálně pokročilou ochranu. „Zaměřili jsme se na fakt, že pokud něco rozbijete, pohltí to i energii,“ říká De Bruyne. Tým se inspiroval „deformačními zónami“ v konstrukci letadel a automobilů, zejména ve způsobu, jakým jsou části vozů Formule 1 navrženy tak, aby se při nehodě zdeformovaly, a tím absorbovaly energii nárazu a pomáhaly chránit pilota.
Kategorie: LAZER | Kategorie: LAZER | Kategorie: LAZER |
LAZER přilba TEMPO KinetiCore | LAZER přilba CODAX KinetiCore | LAZER přilba STRADA KC |
Stylová helma jedné univerzální velikosti, která kombinuje pohodlí, ochranu a styl. Ideální volba pro rekreační cyklisty. | Stylová helma jedné univerzální velikosti, která kombinuje pohodlí, ochranu a styl. Ideální volba pro rekreační cyklisty. | Nová silniční přilba s vestavěnou technologií KinetiCore, která ještě více zlepšuje ochranu hlavy. |
Problém byl v tom, že existovalo nespočet způsobů, jak mohly být bloky navrženy a umístěny. De Bruyne odhaduje, že před finálním optimálním umístěním bloků testovali více než 5 000 přileb.
„Tvrdě jsme pracovali, abychom vyhodnotili, jak tvarovaný blok by poskytoval nejlepší ochranu. Tyto bloky jsme pak aplikovali do stávajících modelů přileb Lazer, abychom mohli provést srovnání stupně ochrany s nimi a bez nich.“
Výsledkem jsou kontrolované deformační zóny KinetiCore – unikátní sada bloků navržených tak, aby se v případě přímého nebo rotačního nárazu zdeformovaly a přesměrovaly energii z nárazu pryč od mozku.
Překážky na cestě
Při vývoji technologie KinetiCore spolupracoval Lazer s Univerzitou v Bernu, Univerzitou v Gentu a Univerzitou College London, jakož i s Královským technologickým institutem ve Stockholmu. Ale nebyla to procházka růžovým sadem. Jak říká obchodní ředitel společnosti Lazer Peter Duynslaeger: „Naše ambice nás téměř zabila.“
V průběhu let vývoje u nás narůstala frustrace, když se tým přibližoval k tomu, na co se zaměřoval, ale nedokázal toho dosáhnout. „Někdy jsme měli pocit, že děláme dva kroky vpřed a jeden vzad,“ říká Smink. „Byli jsme blíž, ale nikdy jsme si nebyli jisti, jak blízko jsme.“
Dokonce i v létě 2020 měl De Bruyne pocit, že nedosahují pokroku, o který se snažil. „Neviděli jsme požadovanou úroveň výkonu přileb, které jsme se snažili dosáhnout.“ Abychom se tam dostali, museli jsme provést drastické změny. Nechápali jsme KinetiCore. Bylo to nové a změnou bloků jsme se to snažili lépe pochopit. Také jsme si stanovili další výzvu tím, že jsme navrhovali několik různých modelů přileb se zabudovaným KinetiCore současně.
„Je to neustálý proces učení,“ dodává. „Stále objevujeme plný potenciál technologie KinetiCore. Už chápeme mechanismus jejího fungování, takže další model bude ještě výkonnější.“
Dosažení úspěchu
Tým testoval a selhal, testoval znovu a znovu selhal, až nakonec uspěl. Bylo několik klíčových momentů, kdy jsme si uvědomili, že KinetiCore je na dobré cestě dosáhnout něčeho výjimečného. Pro De Bruyna prvním úspěchem bylo, když technologie KinetiCore získala akreditaci v nárazových testech Univerzity ve Štrasburku. „Ukázali jsme, že KinetiCore splnilo to, co slibovalo,“ říká De Bruyne. „To byl ten moment, kdy jsem si pomyslel, 'Můžeme to zvládnout'.“
„V tom momentě jsem si uvědomil, že KinetiCore se skutečně bude dát vyrábět a uvedeme jej na trh do roka,“ dodává Smink.
Další významný moment úspěchu nastal, když Virginia Tech ocenila tři modely KinetiCore 5 hvězdičkami („Nejlepší dostupné“) prostřednictvím nezávislých hodnocení cyklistických přileb. Tato hodnocení se přidala k mnoha, které již Lazer získal se svým současným sortimentem, díky čemuž má značku s nejvyšším počtem 5- a 4-hvězdičkových hodnocení cyklistických přileb. „Bylo to nesmírně důležité, protože během testování mají šest míst dopadu nárazu, kde lze sledovat místa nárazu v reálných podmínkách. Ne jen ty náhodné dopady na přilbu,“ říká De Bruyne. „Testy jsou zaměřeny na místa na přilbě, která jsou statisticky nejčastěji ohrožena nárazem. Kromě toho tyto nezávislé testy potvrdily, že se nám podařilo dosáhnout stejné úrovně ochrany pomocí vestavěné, ne přidané technologie.“
Jednou z mnoha výhod KinetiCore je, že u této technologie skutečně neexistují žádná omezení – může být navržena do každé přilby Lazer pro každý typ cyklisty, od přileb pro nejmenší jezdce až po špičkové přilby určené pro silniční závodníky, kteří hledají nejlepší aerodynamický výkon. KinetiCore poskytuje zákazníkům lehké pohodlné přilby a vynikající odvětrání a zároveň poskytuje jistotu, že jsou během jízdy na kole chráněni před různými typy nárazů. Odstraněním materiálu pro zvýšenou ventilaci a kontrolované deformační zóny, Lazer také podniká kroky ke snížení svého dopadu na životní prostředí tím, že používá méně plastů než ve srovnatelných starších modelech.
„KinetiCore má všechny ingredience k tomu, aby se stala číslem jeden, pokud jde o ochranu proti rotačnímu nárazu,“ říká Duynslaeger.
Společnost se neustále snaží vylepšovat své přilby a zůstat v čele ochranných technologií, což znamená, že zákazníci mohou jezdit v pohodlí s jistotou, která přichází s nošením přilby s ochranou KinetiCore.
„Toto je podstata toho, proč Lazer působí v tomto byznysu již více než 100 let,“ říká Smink. „Naším cílem vždy bylo chránit cyklisty v případě srážky tím nejpohodlnějším a nejstylovějším možným způsobem. A KinetiCore je v souladu s posláním, které máme jako společnost již od jejího vzniku – „přispívat ke společnosti, ve které si cyklisté mohou užívat bezpečnou jízdu“.
První přilby KinetiCore, které budou dostupné již v dubnu jsou dva dětské modely PNUT a NUTZ. A v květnu se můžete těšit na KinetiCore modely Jackal, Vento a Strada.