Jezdec Shimano Gravel Alliance Sofiane Sehili se ponoří do složitostí vašeho prvního gravelového kola a odhalí způsoby, jak zdokonalit vaši dokonalou představu gravelového kola, aby podporovalo rozvíjející se dovednosti, větší vzdálenosti a větší výzvy.
Možná jste posledních 5 let sledovali gravelovou mánii zpovzdálí, aniž byste si byli jisti, co si o ní myslet. Od počátečních fází velkých amerických závodů, které vyvrcholily prvním mistrovstvím světa UCI na gravel trati loni v Itálii. Možná jste byli na začátku trochu skeptičtí.
Ale pokud jste se dostali až sem, možná vás zajímá, jak posunout své gravelové zkušenosti o něco dál.
Možná jste si zvykli na to, že jezdíte v šortkách a flanelové košili. Že se domů vracíte trochu zablácení nebo zaprášení. Přechod z SPD-SL na SPD. Možná jste si uvědomili, že širší pláště nemusí být nutně pomalejší. Nebo je to vaše první seriózní kolo a chcete něco, co zvládne všechno. Ale především cítíte, že je čas ujet autům a prozkoumat méně frekventované cesty. Zažehnout smysl pro dobrodružství a méně se soustředit na čísla, která vám předhazuje váš cyklistický počítač.
Jste připraveni na své první gravel kolo? Na „specializovaných“ gravel kolech jezdím už téměř 7 let a zjistil jsem, že gravel může být čímkoli, co si přejete. Absolvoval jsem svůj podíl na terénních závodech, ale pro mě je gravel méně o rychlosti a výkonu a více o zábavě a objevování. Snaha uniknout z města a užívat si čerstvého vzduchu, lesů, velkého klidu v přírodě.
Nevadí mi zpomalení
Jedním ze způsobů, jak se připravit na své první gravel kolo, je oprostit se od přirozené touhy jet rychle. Zvládáte nový terén, drsnější povrch, takže je nevyhnutelné, že vaše průměrná rychlost klesne. To ale nevadí. Zkuste si nastavit GPS tak, aby tento údaj nezobrazoval, a soustřeďte se zcela na něco jiného. Může to být celkový čas jízdy, převýšení nebo – pokud vás tréninková čísla opravdu zajímají – průměrný výkon.
Pokud žijete ve velkém městě, můžete si užít spoustu zábavy při vytváření své gravel trasy a při každé jízdě ji postupně zdokonalovat. Vždycky mě překvapí, kolik asfaltu můžete z trasy odstranit pomocí špetky kreativity. Přidávat sem tam kousky gravel trati je velmi příjemné.
Vytvoření dokonalé gravel trasy v městském prostředí mi vždy dává pocit úspěchu. Ale nemusíte žít v rozlehlé megalopoli, abyste si užili plánování tras. Ať jste kdekoli, gravel vám otevře nové možnosti.
Zatímco čekáte na své nové kolo, mohu vám jen doporučit, abyste si otevřeli svůj oblíbený plánovač tras a trochu si ho prozkoumali. Všimli jste si nějakých skvělých cest a stezek, po kterých byste mohli jezdit? Pěkné oblasti k prozkoumání nebo zákoutí, kde jste ještě nebyli? Pojďme si vybudovat očekávání před jízdou!
Sestavení vašeho kola
V závislosti na tom, kde budete jezdit, budete možná muset zvolit opravdu široké pláště. Já jsem začal jezdit na gravelu s relativně tenkými 35c, ale čím déle jsem jezdil, tím širší pláště jsem měl. Nikdy nejezdím užší než 42 a neváhal bych je rozšířit až na 55 mm.
Zapomeňte na rychlost, myslete raději na pohodlí a možnosti, které větší guma nabízí. Možná se tratě v okolí vašeho bydliště valí hladce, svižně, ale co když chcete na kole vyrazit za dobrodružstvím během dovolené?
Je váš rám limitujícím faktorem?
Často může být limitujícím faktorem váš rám. Pokud víte, že gravel terén ve vašem okolí je drsný, zvažte maximální šířku plášťů, než se rozhodnete. Neváhejte si udělat průzkum nad rámec pouhého přečtení popisu na webových stránkách výrobce.
Ujistěte se, že jste si nechali trochu místa pro případ, že se nacházíte v oblasti, která může být blátivá. Nikdo nemá rád, když musí každých 5 minut zastavovat, aby odstranil nahromaděné bláto v korunce vidlice a na zadní stavbě.
Pokud jste se silně zamilovali do určitého rámu, ale ten nenabízí potřebnou vůli, můžete zvážit jízdu na kolech 650b a jet mnohem širší. Například můj Vitus Substance má maximální šířku 48 mm se 700c, ale pokud pojedu na 650b, vejde se mi tam v pohodě 55 mm.
Pokud chcete jet na gravelu naplno, stále více modelů se dnes dodává s odpruženými vidlicemi určenými pro gravel. Rockshox vydal Rudy, Fox má 32 TC a MRP přepracoval svůj Baxter. S nimi existuje jen velmi málo míst, kam se nebudete moci vydat, a prakticky žádný terén, který by vás zastavil.
Pohon, světlice, převody
Další na řadě: pohonná jednotka. Já osobně jsem velkým příznivcem pohonu 1x. Především proto, že díky němu máte při jízdě o jednu věc méně, na kterou musíte myslet. Pokud žijete v kopcovité oblasti nebo pokud se chystáte se svou výbavou vyrážet na bikepackingové výlety, doporučuji používat dvojitý převodník. S 31T malým pastorkem a 36T velkým pastorkem byste měli být schopni zvládnout i ta nejnáročnější stoupání.
Pak je tu otázka mechanického nebo elektronického řazení. Pocházím z cykloturistického prostředí, takže mi chvíli trvalo, než jsem přešel na Di2, protože jsem trval na tom, že spolehlivost a opravitelnost jsou na prvním místě.
Zpočátku jsem Di2 používal na závody a bikepack v blízkosti domova a okamžitě jsem si zamiloval, jak je plynulý a přesný. Získal jsem důvěru, bral jsem ho na delší cesty, až jsem se nakonec rozhodl objet odlehlé části jihovýchodní Asie. Téměř dva roky fungoval tak konzistentně navzdory týrání, kterému jsem ho vystavil.
Myslím, že rozhodování mezi mechanickým nebo elektronickým řazením je osobní volbou. A můj názor? Neexistuje jedno, které by bylo spolehlivější než druhé. Obě se dobře hodí na denní vyjížďky, závody nebo bikepacking.
Rozšířená řídítka jsou další anomálií u gravel kol – v tomto případě jsou vaše kapličky širší než kapotáže. A tyto kapky jsou také obvykle mělčí než u řídítek silničních kol. Díky širšímu postoji nabízejí rozšířená řídítka lepší kontrolu. Fyzikální zákony říkají, že čím dále máte ruce od představce, tím je řízení přesnější. Mám však také pocit, že řídítka určená pro gravel nabízejí větší pohodlí.
Od jednodenních po vícedenní
Mluvit o gravelových kolech dnes znamená mluvit o bikepackingu. Na gravel kolech je dobré, že jsou obvykle vybavena spoustou ok, abyste měli jistotu, že na ně můžete připevnit další košíky na láhve, blatníky, nosiče a brašny.
Představte si gravel bike jako švýcarský armádní nůž v cyklistice: Může to být silniční kolo, horské kolo, kolo pro dojíždění do práce i cestovní kolo. Objevuje nový svět, který sahá od vašeho dvorku až po stepi Střední Asie a mlhavé vrcholky And (to jsou některá z míst, kam jsem své gravel bike vzal).
Teď, když to víte, si pravděpodobně říkáte, proč jste tak dlouho čekali na své první gravel kolo. Buďme upřímní, pravděpodobně je to kvůli flanelovým košilím. Ani pracovním šortkám a pivu z domácího pivovaru. Dobrá zpráva je, že nic z toho není povinné. Stačí se obléknout pohodlně, sjet tam, kde nejezdí auta, a užít si závěr dne s oblíbeným nápojem.