Špína, bláto, skvrny od trávy, spálená guma, pot, zápach a nečistoty – všechny tyto věci mohou zanechat stopy na vašich oblíbených tretrách. I to se dá ale napravit.
Možná jste projeli bahnem na horském kole a vaše XC9 teď vypadají jako napůl rozmočená čokoládová zmrzlina. Nebo jste strávili celou sezónu na gravel kole a vaše RX tretry jsou teď pokryté jemným prachem. A co vaše bílé silniční boty? Ty, které se kdysi třpytily a zářily bělostí, jsou pokryté zašedlou vrstvou silniční špíny a stopami od kol.
Ať už je to jakkoli, cyklistické tretry Shimano jsou navrženy tak, aby vydržely sezónu za sezónou – na silnici, v terénu i kdekoliv mezi tím. S našimi několika tipy je můžete udržet čisté a v perfektním stavu, aniž byste je poškodili.
Potřeby na čištění
Nezáleží na tom, jakým způsobem jste své boty zašpinili, proces čištění začíná vždy stejně. Připravte si následující běžné domácí potřeby:
- Kbelík
- Jemný prostředek na mytí nádobí nebo prací prášek
- Kartáč se středně tvrdými štětinami
- Jedlá soda
- Čistící houbička typu "magic eraser" (100% pěna z melaminové pryskyřice)
- Bělidlo (pouze na bílé boty!)
POZOR! Vyhněte se použití rozpouštědel a čističů na bázi ropy. Tyto látky mohou poškodit materiály treter Shimano, způsobit předčasné opotřebení nebo změnu barvy. Je to zvlášť důležité u svršku bot, který je vyroben z mikrovlákna (u modelů S-PHYRE) nebo syntetické kůže (ostatní modely).
Jak správně vyčistit vnější část cyklistických bot
- Připravte si čistící roztok – naplňte kbelík teplou (avšak ne horkou) vodou a přidejte jemný čistící prostředek.
- Odstraňte hrubé nečistoty – před ponořením bot do vody je opláchněte hadicí či sprchou nebo otřete hadříkem, abyste odstranili největší kusy bláta a špíny.
- Namočte boty – nechte je ve vodě přibližně 30 minut, aby se nečistoty dobře uvolnily.
- Vydrhněte je – pomocí kartáče se středně tvrdými štětinami nebo houbičky odstraňte zbývající špínu.
- Nebojte se důkladného čištění – Shimano tretry jsou vyrobeny z odolných materiálů, takže snesou intenzivní drhnutí.
- Vyčistěte podrážky – pečlivě vyčistěte vzorek podrážky, aby byla opět jako nová.
POZOR! Škrábance na karbonové podrážce silničních bot neodstraníte žádným drhnutím a kusy vzorku na MTB tretrách, které se časem odlomí, už zpět nenahradíte.
Jak udržet bílé boty zářivě bílé
Platí pouze pro bílé modely Shimano s bílou podšívkou (např. S-PHYRE RC903 nebo XC903).
Pokud chcete svým dokonale bílým tretrám vrátit jejich původní lesk, můžete při čištění použít intenzivnější metodu s pomocí ředěného bělidla:
Použijte malé množství ředěného bělícího roztoku, abyste osvěžili podšívku bot, která se zanesla potem, špínou nebo odolnými skvrnami. Naneste malé množství bělící směsi na hadřík a lokálně aplikujte na nejodolnější skvrny. Po dokončení boty důkladně opláchněte a ujistěte se, že nepoužíváte stejný hadřík nebo oplachovací vodu na jiné boty než vaše bílé.
Odstranění stop od gum
Zatímto přechod na širší silniční a gravelové pláště přinesl bezpochyby mnoha cyklistům větší zábavu, z hlediska péče o boty už se to říci nedá. Větší kola zvýšila pravděpodobnost zašpinění bot od gum plášťů všemožnými černými šmouhami, zejména v přední části boty.
Tyto odolné stopy jsou tzv. spáleniny od pneumatik. Malé množství gumy se otře nebo „vypálí“ do svrchní látky boty, když se noha omylem dotkne pláště kola. Černé stopy od gum lze odstranit pomocí houbičky nebo melaminové houbičky. Navlhčete houbičku vodou a jemně drhněte postižená místa, dokud vaše boty nebudou vypadat jako nové. Používejte houbičku pouze na lokální čištění, neboť při čištění odstraňuje také malé množství materiálu z boty spolu se šmouhami. Je důležité ji používat s mírou.
Zbavte se zápachu
Hlavním viníkem zapáchajících bot je hromadění bakterií. Naše tělo má svůj vlastní mikrobiom – miliony bakterií, které spolupracují a hrají důležitou roli v našem zdraví i různých biologických procesech. Tyto bakterie se objevují, když se při dlouhých jízdách nebo horkých dnech v sedle potíme. Když se náš pot (a bakterie) setká s vnějšími bakteriemi, například z blátivých kaluží, může se zápach velmi rychle zhoršit.
Naštěstí existuje jednoduché řešení, jak boty osvěžit.
Napusťte kbelík s vodou a přidejte několik lžic jedlé sody. Boty ponořte do roztoku a nechte je namočené po dobu pěti minut, aby se hydrogenuhličitan sodný mohl vstřebat do vnitřní výstelky bot, kde se bakterie nejvíce hromadí. Nechte jedlou sodu působit, poté boty vyjměte a vysušte podle níže uvedeného postupu.
Tento rychlý a snadný deodorizační krok lze provést samostatně, nebo jej můžete zařadit ke kompletnímu vyčištění bot – a to po úvodním drhnutí a mytí. Ať už se rozhodnete pro jakýkoli postup, vaši spolujezdci vám poděkují.
Jak nesušit cyklistické boty
Cyklistická tretra je precizně navržený a pečlivě zpracovaný kus vybavení. I když je konstruována tak, aby odolala běžným (a dokonce i extrémním) podmínkám při jízdě, její materiály a konstrukce vyžadují při sušení zvláštní péči. Obecné pravidlo zní: vyhněte se nadměrnému teplu a UV záření.
To znamená, že boty byste neměli nechat přes noc vedle kamen (ups), sušit je v sušičce na vysokou teplotu (au!), ani je vystavovat přímému slunečnímu záření na déle než pár hodin.
Dlouhodobé působení vysokého tepla nebo slunce může způsobit nepatrné smrštění materiálů. I když jsou tyto změny malé, mohou negativně ovlivnit padnutí boty, což může vést k nepohodlí nebo dokonce biomechanickým problémům kvůli špatnému usazení.
Místo toho se podívejte níže na SPRÁVNÝ způsob sušení cyklistických bot.
Jak správně sušit cyklistické boty
Možná to zní staromódně, ale nejlepší způsob sušení treter je osvědčený trik s novinami.
Jakmile boty po čištění důkladně vymácháte a vydrhnete, otočte je a protřepejte, abyste odstranili přebytečnou vodu z povrchu i vnitřku. Když jsou ještě úplně promočené, vezměte kousky novin a nacpěte je dovnitř. Čím pevněji je napěchujete, tím lépe – má to hned dvě výhody. Za prvé, noviny nasají vlhkost, takže vnitřek boty rychleji uschne a nezůstane vlhký a zatuchlý. A za druhé, papír pomůže botě udržet její tvar, čímž se zabrání nechtěnému smrštění.
Takto připravené boty položte na slunce nebo do bezpečné vzdálenosti od topení či kamen – maximálně na dvě hodiny. To je dostatek času, aby se zbavily většiny vlhkosti, aniž by se vystavovaly příliš dlouhému působení tepla, které by mohlo způsobit deformace. Pamatujte, že pokud je povrch příliš horký pro vaši pokožku, je příliš horký i pro boty!
Pokud jsou po několika hodinách sušení vnitřky bot stále mokré, vyměňte noviny za suché a postup zopakujte.
Poslední detaily: údržba systému BOA
BOA kolečka jsou velmi uživatelsky přívětivá a prakticky bezúdržbová. Nicméně v prašném nebo blátivém prostředí se mohou zanést a zaseknout, pokud se do mechanismu dostane příliš mnoho nečistot. Naštěstí je údržba BOA systému rychlá a snadná, takže zajistíte jeho plynulý chod a přesné nastavení.
Pokud při utahování bot začnete cítit, že BOA kolečko „chroupe“ nebo nefunguje hladce, jednoduše jej nadzvedněte, čímž uvolníte ráčnový mechanismus, a vytáhněte lanko tak daleko, jak jen půjde. Poté po celé délce lanka otřete prach a nečistoty. Jakmile boty opět utáhnete, měly by fungovat hladce.
Pokud je kolečko stále špinavé nebo se při utahování zasekává, můžete celý mechanismus ponořit do mýdlové vody, jemně ho v ní protřepat a nechat odmočit. Po čištění nezapomeňte BOA systém důkladně opláchnout a následně boty i mechanismus pečlivě vysušit podle výše uvedených pokynů.