Mezi mechaniky a každodenními jezdci se velmi diskutuje o tom, jak určit správnou délku řetězu. Někteří tvrdí, že byste měli nasadit řetěz na nejmenší pastorek bez toho, aniž by nějaké části volně visely. Přidat dva, tři, čtyři nebo pět článků. Jiní mohou namítat, že je nejlepší nasadit řetěz na největší pastorek a na největší převodník a raději jej nechat volně viset kvůli vychýlení.
Z důvodu takto rozličných způsobů, jak přistupovat k řetězu, jsme cítili potřebu vyvrátit několik nejvýznamnějších mýtů, týkajících se délky řetězu na kole.
V tomto článku se s vámi podělíme o základy správné údržby řetězu SHIMANO. Je samozřejmě zábavné nastavovat zcela nové kolo od samého počátku. Je to však výjimečná příležitost. Ve většině případů se starý řetěz nahradí novým. Především při udržitelné jízdě je vždy dobré položit si otázku: Kdy je ten správný čas na výměnu řetězu?
Měření opotřebování řetězu
Možná se ptáte, proč byste v prvé řadě měli vůbec měnit řetěz. Řetězy, kazety a pastorky jsou součástí hnacího ústrojí. Pokud je samotný řetěz opotřeben i ostatní části trpí zvýšeným opotřebováváním. V systému těchto tří komponent, je řetěz nejslabším prvkem, protože má nejkřehčí části: články řetězu. Pomocí měrky řetězu SHIMANO můžete určit, zda je řetěz ještě v pořádku či zda je nutné jej už vyměnit.
Důsledkem běžného opotřebení se části řetězu časem natáhnou, takže do něj zuby měrky úplně zapadnou. Poté je čas na výměnu. Pro řetězy SHIMANO je důležité používat měrku řetězu značky SHIMANO. Mnoho prodejců používá měrky jiných značek, což často vede k předčasným výměnám.
Když se řetěz opotřebuje, je potřebné jej vyměnit, aby se předešlo jeho přetrhnutí, což na trailu může způsobit problémy a povede jen ke ztrátě požitku z ježdění. Opotřebení řetězu je možné pozitivně ovlivnit správnou údržbou řetězu. Více se dočtete níže.
Jak určit správnou délku řetězu
Bohužel to nefunguje tak jednoduše, že jen přiložíme nový řetěz ke starému a jen tak ho zkrátíme. Proč? Staré a nové řetězy budou mít různou délku, protože starý řetěz bude mít natáhnuté řetězové články důsledkem opotřebení. Pokud víte, že starý řetěz měl původně správnou délku, můžete spočítat články řetězu a podle toho upravit řetěz nový.
Pokud nevíte anebo si nejste jistí, zda měl starý řetěz správnou délku, musíte délku určit od začátku. Pro takový účel doporučujeme tuto metodu.
Nasaďte řetěz na největší pastorek a na největší převodník a spojte oba konce za pastorkem kazety.
Poloha, kde se oba konce řetězu překrývají, se nazývá nulová poloha (tzv. zero point). Po nastavení nulové polohy řetězu na zadní části pastorku můžete určit konečnou délku řetězu. To uděláte přidáním daného počtu článků řetězu na nulovou pozici.
Počet přidaných článků se odvíjí od následujících faktorů:
- Typ kola (hardtail nebo celoodpružené kolo)
- Způsob spojení řetězu (spojovací kolík či QUICK-LINK)
Důležité je i to, zda nulová pozice končí dvěma shodnými či dvěma různými články (prohlédněte si tabulku). Proto není možné poskytnout standartní hodnotu na určení délky řetězu.
Přehled
- Hardtail s nýtem + 5/6 článků
- Hardtail s QUICK-LINK + 4/5 článků
- Celoodpružené kolo s nýtem + 6/7 článků
- Celoodpružené kolo s QUICK-LINK + 5/6 článků
Předtím, než se podíváme na to, jak zkrátit řetěz, zopakujeme si důležitý bod o správné instalaci řetězu.
Ujistěte se, že řetěz správně převlečete přes přehazovačku a že články řetězu s logem směřují ven k vám. Je nepříjemné a časově náročné, pokud si uvědomíte, že po připojení řetězu musíte tuto úlohu zopakovat. Doporučujeme si osvojit zlaté pravidlo: dvakrát měř a zkontroluj řetěz před spojením.
POZOR: Pokud si něčím nejste jistí či potřebujete další pomoc, navštivte svého místního prodejce – ideálně Shimano Service Center.
Spojení a rozpojení řetězu
Řetěz můžete spojit a rozpojit anebo zkrátit dvěma způsoby: pomocí spojovacího nýtu či s QUICK-LINK. V případě QUICK-LINK nebudete na instalaci potřebovat žádný nástroj.
Nýt
Při zkracování nýtovaného řetězu je důležité věnovat čas přesnému umístění řetězu do nýtovače řetězu. Pokud se řetěz nakloní, může se v něm poškodit polohovací destička. Možná budete muset použít trochu síly, abyste odstranili nýt z článku řetězu. Avšak ne příliš; musí to jít hladce.
Zatlačte spojovací nýt pomocí nýtovače na řetěz stejným způsobem, jakým jste ho vytlačili. Vše je to o přesnosti. Ujistěte se, že spojovací nýt sedí správně ve středu článku řetězu a nepřekrývá se na žádné straně.
QUICK-LINK
Pokud chcete nainstalovat QUICK-LINK, zasuňte dva jednotlivé kusy z obou stran mezi vnitřní články. Umístěte je tak, aby šipka na povrchu směřovala k směru otáčení kliky při pohledu zepředu. Na zasunutí a upevnění článků použijte originální nástroj SHIMANO TL-CN10.
TIP: Pokud nemáte po ruce žádné nářadí (například v případě technické poruchy na trailu), můžete na vrchní linii řetězu připevnit QUICK-LINK a nechat ho zapadnout pomocí trochy síly skrz pedál.
POZOR: Tento úkon vyžaduje cvik a dokonalé umístění dvou západek QUICK-LINK – buďte proto opatrní a pokud si nejste jistí, obraťte se na odborného prodejce kol. V opačném případě může rychlospojka tohoto typu rychle prasknout.
QUICK-LINK by se měl otevírat jen pomocí originálního nářadí na řetěz SHIMANO TL-CN10.
Co se stane, pokud je řetěz příliš krátký nebo dlouhý?
Pokud je řetěz příliš krátký, přehazovačka se může poškodit. Již nebude moci zařadit všechny rychlostní stupně. Při vyšších převodových stupních může být náročné toto hnací ústrojí „upedálovat“ a může začít vydávat hlasité zvuky.
Pokud je řetěz moc dlouhý, přehazovačka již nebude moci přesně řadit a řetěz se bude pohybovat ze strany na stranu, přičemž bude vydávat bouchavé zvuky.
Pokud si nejste jistí, zda má váš řetěz správnou délku, požádejte o kontrolu odborného mechanika u vašeho místního specializovaného prodejce.
Pravidelné čistění
Čistý řetěz je šťastný řetěz (a udržitelný!). Řetěz čistěte často a důkladně. Řetěz doporučujeme čistit alespoň při každém druhém umytí. Nejdříve zbavte řetěz všech povrchových nečistot a poté použijte odmašťovač. Nejlepší je přikrýt zem či se přesunout do prostoru určeného na umývání, protože oleje by se neměly dostat do půdy. Když je řetěz důkladně odmaštěn, můžete jej vysušit a poté nanést čisté mazivo na řetěz.
Je důležité zabezpečit, aby se mazivo dostalo na všechny články řetězu. Pokud chcete postupovat správně, držte lahvičku s mazivem proti vnitřní straně řetězu a otáčejte klikou, dokud nebude každý článek řetězu namazaný. Řetěz poté utřete hadříkem, abyste se zbavili přebytečného maziva. V opačném případě se nečistoty snadno usadí na řetězu, čímž se urychlí jeho opotřebení.
Jaké nástroje potřebujete na výměnu řetězu?
Pokud používáte nýt:
- Nýtovač
- Nový řetěz na kolo správné délky pro správný systém řazení (9-rychlostní, 10-rychlostní, 11-rychlostní či 12-rychlostní)
- Nýt (většinou součástí řetězů SHIMANO)
- Multifunkční nástroj, který si můžete vzít s sebou
Pokud používáte QUICK-LINK:
- Řetěz na kolo s QUICK-LINK
- Originální nářadí SHIMANO TL-CN10
TIP: QUICK-LINK může být záchranou, pokud jste na cestách (například SM-CN900). Rychlospojka se instaluje snáze, než nýt, pokud se řetěz přetrhne.