Připravte své kolo na bezproblémovou jízdu. Jízda na kole znamená být připraven na všechno. Připravte své kolo na další velký rok plný teplých, slunečných kilometrů a dobrodružství s přáteli na dvou kolech. Nebo se ujistěte, že můžete jezdit stabilně i přes zimu. Vždy je důležité zkontrolovat své věrné silniční kolo a provést několik základních kontrol údržby, abyste se ujistili, že je vše připraveno k jízdě.
Zvažte, zda byste neměli vzít kolo do servisu, abyste ho důkladně zkontrolovali a seřídili na další sezónu. Nebo nechte kolo zkontrolovat, pokud jste schopni posoudit opotřebení nebo případné poškození. V případě pochybností odvezte kolo k odborníkům do některého Shimano Service Centra, kde vás v mžiku uvedou do obrazu.
Hydraulický kotoučový brzdový systém
Brzdové destičky – Zkontrolujte své brzdové destičky a zjistěte, jaká je jejich životnost, nebo zda je čas vyměnit je za novou sadu. Vizuálně zkontrolujte destičky tak, že prozkoumáte vyvýšený materiál, který se dotýká rotoru. Za kovovou pružinovou svorkou, která drží destičky na místě, by mělo být vidět dostatek materiálu. Pokud materiál vypadá tenký, je čas vyměnit destičky.
Dalším indikátorem, že je čas vyměnit brzdové destičky, je, pokud při brzdění slyšíte skřípání kovu o kov. To je zvuk opotřebovaných brzdových destiček, které je třeba okamžitě vyměnit, aby nedošlo k poškození rotorů.
Brzdové třmeny a hadice – Podívejte se, zda nejsou brzdové hadice opotřebované nebo zda není vnější plášť na některém místě prodřený. Zkontrolujte také, zda není na brzdových třmenech nebo pákách nebo v jejich okolí olej. Obojí je varovným signálem, že je pravděpodobně třeba opravit nebo vyměnit části systému. Zvažte výměnu hadiček a odvzdušnéní – nebo odvezte kolo do nejbližšího servisu, kde jej opraví.
Rotory – Zkontrolujte, zda jsou všechny brzdové rotory v dobrém stavu. Zbarvení rotorů je znamením, že je třeba je vyčistit nebo vyměnit. Určité opotřebení povrchu je sice normální, ale příliš velké může vést ke zhoršení brzdného výkonu.
Zkontrolujte také, zda jsou vaše rotory správně. Pokud je na rotoru vidět mírné prohnutí nebo slyšíte při otáčení kola zvuk tření, je váš rotor pravděpodobně ohnutý. Použijte nástroj na rovnání rotorů nebo požádejte o pomoc prodejce.
Brzdové páčky – Zatáhněte za brzdové páčky – jsou houbovité? Přitahují se až k řídítkům? Oba příznaky mohou naznačovat problémy, jako je vzduch nebo nečistoty v brzdových hadicích nebo únik kapaliny. Proveďte odvzdušnění brzd pomocí trychtýře Shimano pro snadné odvzdušnění nebo odneste kolo do svého oblíbeného místního obchodu, kde vám pomohou.
Brzdový systém ráfků
Brzdové destičky – Zkontrolujte, jak dlouho ještě brzdové destičky slouží, nebo zda je čas je vyměnit za nové. Pokud je materiál brzdových destiček opotřebovaný nebo je na nich tvrdá glazura, je čas destičky vyměnit.
Kabely a pouzdra – Časem se do pouzdra brzdových kabelů může dostat špína a nečistoty, které brání správnému fungování ráfkových brzd. Stiskněte brzdovou páčku. Pokud cítíte nadměrný nebo těžkopádný odpor, je pravděpodobně čas pořídit nová lanka a pouzdro.
Kromě toho se lanka mohou používáním roztáhnout. Pokud neklade dostatečný odpor a můžete páčku přitáhnout až k řídítkům, bude možná nutné lanko na brzdovém třmenu dotáhnout.
Hnací ústrojí
Řetěz – Pomocí indikátoru opotřebení řetězu zjistěte, zda je řetěz natažený, nebo je stále v optimálním rozsahu. Opotřebovaný řetěz rychleji opotřebovává ostatní (dražší) komponenty, jako jsou pastorky a kazeta, proto řetěz v průběhu sezóny pravidelně kontrolujte a v případě potřeby jej vyměňte.
Kromě toho zkontrolujte, zda je řetěz čistý. Neodložili jste ho přece špinavý? Pokud ano, vyčistěte řetěz kartáčkem a odmašťovacím prostředkem a poté jej znovu namažte.
Kladky – Zkontrolujte, zda jsou zuby přehazovačky v dobrém stavu. Pokud jsou ostré a špičaté, zvažte výměnu kladkových koleček. Pokud jsou plná nečistot a špíny, vydrhněte a umyjte každou kladku odmašťovacím prostředkem a kartáčem, dokud nebude čistá. A nezapomeňte, že mazivo se nejlépe nanáší na kladky řetězu, nikoli na všechna kladková kola, kde by přitahovalo nečistoty.
Přehazovačka – Je klíčovou součástí výkonu řazení a dobrého dne na kole. Zkontrolujte řazení s kolem ve stojanu nebo požádejte kamaráda, aby vám pomohl držet kolo se zadním kolem nad zemí. Při otáčení pedály přeřaďte celou kazetu.
Jak probíhá řazení? Jsou stejně hladké a spolehlivé, jako když jste kolo na zimu uklidili, nebo ho někdo v garáži převrátil a neřekl vám to? Pokud je řazení rozhozené, zkontrolujte, zda není ohnutý závěs přehazovačky a zda je montážní šroub, který se k závěsu připevňuje, utažen podle specifikace.
Pokud je šroub dotažený a závěs je rovný, seřiďte přehazovačku nahoru nebo dolů na kazetě mikroúpravami pomocí režimu seřízení Shimano Di2. U kol s řadicími lanky použijte k přeřazení pro lepší řazení štelovací šroub.
Nabíjení baterie Di2 – I když se baterie Di2, která pohání elektronické řazení, nepoužívá, může se pomalu vybíjet. U nových 12rychlostních systémů Di2 připojte nabíjecí kabel k přehazovačce a nabijte baterii. U 11rychlostních systémů Di2 připojte kabel do propojovací krabičky a nechte baterii plně nabít. Nenabíjí se? Zkontrolujte zapojení vodičů Di2 pomocí dodaného nástroje pro zapojení Di2. Nebo před sezónou zvažte pořízení nové baterie a recyklaci té staré.
Před každou jízdou zkontrolujte stav nabití baterie tak, že podržíte tlačítko řazení přesmykače, ať už máte zařazený jakýkoli řetězový převodník (pokud máte zařazený velký řetězový převodník, podržte tlačítko řazení, abyste přeřadili na velký řetězový převodník – zabráníte tak poškození přehazovačky). Podívejte se na následující indikátory baterie.
Stálá zelená znamená 75-100 %. Blikající zelená znamená 50-75 %. Červená znamená, že zbývá méně než 50 % baterie – je čas ji nabít!
Kazeta a pastorky – Pokud vidíte opotřebované zuby, které jsou ostré a špičaté, je možná čas na výměnu kazety nebo řetězových kroužků. Pokud jsou však věci špinavé a zašlé, důkladně vše vyčistěte odmašťovacím prostředkem, mýdlem a vodou, abyste zajistili špičkový výkon řazení (po vyčištění hnacího ústrojí nezapomeňte namazat řetěz!).
Zkontrolujte také, zda jsou pojistné kroužky kazety a šrouby převodníků utaženy podle specifikace. Neměli byste jimi být schopni pohnout holýma rukama. Pokud to jde, dotáhněte je a pak pomocí momentového klíče zkontrolujte, zda jsou všechny šrouby řádně zajištěny.
Kliky – Zkontrolujte kliky, zda nejsou poškozené. Pokud nějaké zjistíte, okamžitě je vyměňte. Ujistěte se také, že jsou kliky pevně připevněny k rámu, a to tak, že uchopíte jedno rameno kliky a pořádně na něj zatlačíte a zatáhnete do stran. Neměla by být žádná vůle ani cvaknutí. Nakonec zkontrolujte šrouby ramene kliky na straně bez pohonu, zda se neuvolnily. Dotáhněte je podle specifikace nebo je odneste do svého oblíbeného místního obchodu, kde vám pomohou.
Šrouby a ložiska
Projděte celé kolo momentovým klíčem a ujistěte se, že je vše dotaženo podle specifikace. Tato hodnota je obvykle napsána na každé součásti v newtonmetrech nebo ji lze nalézt na webových stránkách a v uživatelských příručkách Shimano. Šrouby řídítek a představce patří mezi nejkritičtější šrouby, které je třeba zkontrolovat, protože zajišťují řízení a ovládání.
Zkontrolujte také šrouby uchycení přehazovačky a přesmykače, šrouby sedlové objímky a upevňovací šrouby sedla. Správný utahovací moment zabrání prokluzování a zlepší životnost dílů a spojovacích prvků. Pokud se některé hlavy šroubů zdají být opotřebované, zvažte jejich výměnu, aby nedošlo k odizolování spojovacího materiálu nebo poškození nářadí.
Ložiska – Zkontrolujte hladkost ložisek v hlavovém složení, spodním držáku, nábojích a pedálech kola. Vrzají nebo mají při běžném používání nadměrnou vůli? Pokud ano, budou potřebovat servis nebo výměnu.
Některá ložiska lze otevřít a vyčistit/přebalit, ale jiná plně utěsněná provedení vyžadují výměnu. Hlavová složení a spodní držáky se závitem mají uživatelsky nejpřívětivější výměny pro kutily. Pokud ložiska vyžadují speciální nástroj pro demontáž nebo instalaci, jako například lisované spodní držáky nebo náboje, místní Shimano Service Centrum vám rádo pomůže.
Pneumatiky a těsnicí hmota – I těsnicí hmota, která byla před několika měsíci čerstvá, může zkrabatět a stát se gumovou latexovou plackou, pokud se nechá příliš dlouho ležet. Zatřeste pneumatikou a poslouchejte, zda se neozývá šoupání. Pokud se neozývá, je velká pravděpodobnost, že těsnicí hmota ztuhla. Chcete-li provést vizuální kontrolu, odlepte jeden patní plášť pneumatiky od ráfku a orientujte otvor na šest hodin. Pokud na dno nestéká žádný tekutý tmel, vyjměte pneumatiku, vyjměte starý tmel a vyměňte jej za čerstvý.
Zkontrolujte, zda nejsou pneumatiky opotřebované nebo výrazně poškozené. Pokud guma vypadá popraskaná nebo nadměrně opotřebovaná, zvažte výměnu pneumatik na začátek sezóny. Pokud je plášť viditelný skrze jakékoliv prořezy v běhounu nebo bočnici, je také čas zvážit nové pneumatiky.
Připravte se na úspěch tím, že své kolo vyčistíte, zkontrolujete a připravíte na jízdu. Ujistěte se, že je vaše výbava v dobrém stavu, a vyměňte všechny díly s nadměrným opotřebením.
Tento seznam kontrol a údržby se může zdát dlouhý a skličující, ale jakmile projdete jednotlivé komponenty, budete mít jistotu, že je vaše kolo připraveno zvládnout každou sezónu.
Pokud při provádění těchto kontrol zjistíte, že máte pochybnosti, neváhejte a odvezte kolo do místního servisního Shimano Service Centra na kontrolu. Koneckonců, jsou to profesionálové a rádi se postarají o to, aby bylo vaše kolo bezpečné a ve špičkové kondici, připravené na vše, co vám letos cesta přinese.