Vybírání nového elektrokola je vzrušující zážitek. Ale vzhledem k velkému množství typů kol, z nichž můžete vybírat, se může z hledání toho správného stát i chaos. Abychom vám celý proces zjednodušili a získali potřebné odpovědi, sestavili jsme seznam otázek, na které byste se neměli určitě zapomenout zeptat.
Začíná to stylem
Při koupi nového kola je klíčové pochopit své potřeby a zjistit, jaký styl jízdy vám bude nejlépe vyhovovat. Představte si, jak se váš život s elektrokolem změní a to, k čemu budete kolo používat, vám pomůže s výběrem.
V první řadě je důležité mít na paměti pohonnou jednotku. Na rozdíl od jiných součástí jízdního kola, které můžete snadno vyměnit nebo upgradovat, je pohon elektrokola jeho nedílnou součástí.
Technologie elektrokol se neustále vyvíjí, takže si chcete vybrat nejnovější technologii, abyste měli z jízdy na kole co největší radost a vaše kolo mělo dlouhou životnost. Sestavili jsme pro vás seznam otázek, které můžete položit svému prodejci, abyste se lépe zorientovali v nabídce různých pohonných jednotek a typů kol. Vyzbrojeni tímto seznamem můžete bez obav navštívit prodejnu jízdních kol a očekávat, že odejdete s elektrokolem, na kterém budete rádi jezdit po mnoho let.
1. Jakou pohonnou jednotku má toto kolo?
To je velmi zásadní a první otázka, kterou byste měli položit. Pohonná jednotka představuje srdce vašeho elektrokola. Konstruktéři a výrobci kol vybírají značku a pohon, která odpovídá typu kola a jeho účelu.
Existuje několik různých výrobců pohonných jednotek, z nichž každá se hodí na různé cyklistické styly a pro různé cyklisty. Vyplatí se věnovat nějaký čas zkoumání možností, které nejlépe vyhovují vaší jízdě. Zjistěte, která pohonná jednotka Shimano se nejlépe hodí pro váš styl – například pro dojíždění do práce, nákladní cargo jízdu nebo aktivní cyklistiku a traily.
2. Kde je umístěn motor?
Motory mohou být umístěny v předním nebo zadním náboji nebo ve spodním držáku, tzv. středovém pohonu. Systém středového pohonu je umístěn v blízkosti pedálů, kde se připevňují kliky, a nikoli v náboji kola.
Pokud se konstruktér kola rozhodne pro systém středového pohonu, soustředí se především na motor a navrhne rám kolem něj. Dodatečná hmotnost je umístěna více uprostřed, aby bylo kolo lépe vyvážené, a geometrie kola tak podporuje její umístění.
Pohonné jednotky Shimano jsou vybaveny snímačem točivého momentu, který vypočítává množství energie, kterou dáváte do pedálů. Díky tomu může pohonná jednotka reagovat tak, že vám poskytne přesně takovou pomoc při šlapání, jakou potřebujete.
Středová pohonná jednotka vám poskytne zcela vyváženou a přirozenou jízdu. Dodatečná síla dodávaná pohonnou jednotkou podporuje, nikoli přetěžuje vaše vlastní šlapání.
3. Jaký typ baterie vybrat?
Zde je důležitá otázka, kterou si musíte položit: "Jak daleko a jak často chci jezdit? Dojezd je kouzelné slovo. Zjistěte si, jak daleko můžete dojet na jedno nabití a jak dlouho bude trvat dobití baterie.
Dojezd není dán pouze pohonnou jednotkou. Hmotnost kola, váha jezdce, terén a to, zda jste ekologický cyklista, nebo cyklista s posilovačem - to vše ovlivňuje, jak daleko dojedete na jedno nabití. Přesto by výrobci elektrokol měli být schopni uvést předpokládaný dojezd.
Pak je tu faktor doby nabíjení. Pokud dojíždíte do práce 30 minut, budou vaše potřeby na nabíjení jiné než u někoho, kdo uvažuje o několikadenní turistické dovolené s dlouhými každodenními vyjížďkami.
Zjistěte si, kde je baterie umístěna a zda ji lze pro nabíjení vyjmout. Pokud je baterie integrovaná, bude vypadat čistě a bude chráněná, ale také budete muset mít kolo blízko zásuvky pro účely nabíjení.
Lithiové baterie nereagují dobře na extrémní povětrnostní podmínky. Chladné počasí může být pro životnost baterie obzvláště škodlivé. Pokud je ve vaší garáži v zimě chladno, možná byste měli zvážit nákup kola s odnímatelnými bateriemi nebo jeho uložení uvnitř.
4. Jaký je výkon a točivý moment?
Výkon pohonné jednotky elektrokola se měří ve wattech. Ve většině evropských zemí musí být trvalý výkon motoru omezen na 250 wattů.
Maximální točivý moment pohonné jednotky vám řekne více o tom, jak bude vaše kolo fungovat. Točivý moment se udává v newtonmetrech neboli Nm. Ten udává, jak velkou sílu při otáčení motor vydává. Vysoký točivý moment vám pomůže otáčet klikami v situacích, kdy je kladen velký odpor, například ve velmi strmém kopci nebo když začínáte šlapat z klidu.
Vysoký točivý moment je žádoucí zejména u terénních elektrokol a elektrokol MTB, kde jsou součástí zážitku z jízdy na stezce strmé kopce a nižší rychlosti šlapání. Vyšší točivý moment je užitečný při převážení těžkých nákladů a velmi vám pomůže, když rozjíždíte nákladní kolo z klidu.
5. Ptejte se na ovládání, displej a možná přizpůsobení
Pohonné jednotky elektrokol jsou stále sofistikovanější. V kokpitu kola najdete ovládací prvky pro řízení míry podpory, kterou pohonná jednotka poskytuje. Většina z nich nabízí nejméně dva režimy: ekologický režim pro úsporu energie baterie - pro případ, kdy většinu energie dodává jezdec - a režim boost pro případ, kdy je potřeba větší asistence.
K pohonné jednotce je připojen displej na řídítkách, který vás informuje o režimu, v němž se nacházíte, a o podrobnostech týkajících se rychlosti a ujeté vzdálenosti. Může vám také poskytnout další užitečné údaje, jako je zbývající životnost baterie a předpokládaný dojezd.
V dnešní době můžete svou pohonnou jednotku propojit s aplikací přes Bluetooth, abyste si mohli přizpůsobit výkon pohonné jednotky svému stylu jízdy. Například aplikace Shimano E-TUBE umožňují spravovat a aktualizovat firmware pohonné jednotky a mohou také přizpůsobovat další součásti kola a zaznamenávat nebo plánovat jízdy pomocí GPS.
Pokud je pohonná jednotka Shimano srdcem vašeho kola, pak displej v kokpitu, ovládací prvky a aplikace E-TUBE tvoří jeho mozek.
Už jste si vybrali dobře
Gratulujeme vám k rozhodnutí pořídit si elektrokolo! I když o elektrokolech koluje několik mýtů, již jste učinili první skvělé rozhodnutí o koupi.
Provedli jste průzkum? Vydejte se k nejbližšímu prodejci Shimano pro další rady a tipy, pak se už jen vydejte na svou první jízdu elektrokolem.