Kotoučové brzdy nás u značky Shimano zavedou do roku 1971, kdy Japonci představili tento způsob brzdění, a teď se podržte, u dětských kol. To znamená jubileum 50 let! Půl století vývoje a zkušeností! Tomu odpovídá i rozsah nabídky Shimana, která se neustále mění, rozšiřuje i mimo běžně známé názvy sad.
V roce 1990 došlo k dalšímu oživení nabídky, tentokrát už putovaly kotoučové brzdy rovnou na dospělá horská kola. Po deseti letech, přesně v roce 2000, se objevila hydraulická sada Shimano XT M755 – čtyřpístkové brzdy bez jakékoli možnosti nastavení, upínané k rámu a vidlici na rozhraní standardu IS2000. Konečně se tedy dostáváme k hydraulickým kotoučovým brzdám, o nichž bude tento díl našeho seriálu.
HMOTNOST
Jé fér zopakovat, co jsme uvedli už minule, tedy že neexistuje žádné pravidlo pro všechny výrobce, jak by měli spravedlivě vážit kotoučové brzdy – každý další díl, jako je například kotouč, činí případné porovnání nejen mezi značkami, ale dokonce i mezi modely téže značky nepřesným. Příklad? Dle webových stránek výrobce dvoupístková brzda XTR váží 312 g, kdežto čtyřpístkový, mnohem robustnější model Saint 306 g. Na správná čísla se musí chodit jinam, respektive více do hloubky, na server productinfo.shimano.com, kde se dozvídáme, že třmen XTR váží jen 98 g, kdežto zmiňovaný Saint 168 g, tedy skoro dvojnásobek.
TECHNOLOGIE
Shimano má celou řadu technologií, které se týkají brzdového segmentu od páky po kotouče.
I-Spec EV je nejnovější typ objímky brzd Shimano. Co je na něm tak úžasného? Variabilita nastavení, a to zejména pro řazení. Lze jej posouvat do strany až o 14 mm a současně upravit jeho sklon až v rozsahu 60°. Poslední novinkou a vlastností EV je opěrka páčky o řídítka – díky ní nemusí být mechanizmus tak robustní, přesto je páka tuhá při brzdění a systém odolnější.
Servo Wave Action měly už třeba mechanické páčky LX v roce 2004, nejde tedy o žádnou novinku, jen u hydraulické páky má trochu jinou podobu trajektorie, po které se pohybuje čep tlačící na píst v páce. Základní myšlenka je jednoduchá – stiskem rychle překonat počáteční mrtvý krok brzdové páky a v okamžiku kontaktu destiček s kotoučem zajistit citlivé dávkování.
Center Lock si Shimano samo vymyslelo jako alternativu k uchycení kotouče šesti šrouby. Jedná se o tisícihranné rozhraní pro usazení kotouče na přírubu náboje. Kotouč je zajištěn maticí, která je kompatibilní s nástrojem k (de)montáži kazety. Jde o jednoduché a spolehlivé řešení.
ICE technologies Freeza spočívá v sendvičové konstrukci kotouče. Do kontaktu s destičkami se dostávají stranové ocelové plochy, ale mezi nimi je hliníková vrstva. Pojem Freeza znamená, že tato je ještě mohutně tvarována a vyvedena do vnitřního prostoru kotouče, aby jeho chlazení bylo ještě lepší. Toto řešení má dle výrobce přinést až o 140 °C nižší teplotu při zahřátí brzděním, tedy výrazně lepší chlazení proti obyčejnému kotouči a zachování pokud možno neměnného výkonu brzdy. Nátěr pro lepší chlazení má přinést dalších 10 °C ochlazení při vysokém zatížení. Stejné kombinování hliníku s ocelí platí i pro destičky. Ostatně i dlouhé „banjo“, tedy v jedné rovině nastavitelné napojení hadice na třmen, má chladivý efekt.
One Way Bleeding, česky řečeno jednocestné odvzdušňování, se týká naprosté většiny brzd Shimano. Jde o vnitřní konstrukci třmene a v něm vymyšlené cesty pro proudění oleje.
Minerální olej je charakteristickou náplní systémů hydraulických brzd Shimano od jejich počátků.
MODEL SAINT
Současná verze M820 je třetí generací brzd Saint a věřte, že je od roku 2012, kdy byla uvedena, prakticky nezměněna. Nicméně další změny už jsou na cestě, jelikož řazení a další díly stejnojmenné sady už absolvovaly celou řadu sjezdových závodů a jen čekají na ofi ciální představení. Ale zpátky do reality.
Páčka BL-M820 se k řídítkům připevňuje pomocí objímky I-Spec-B, na píst v páce působí Servo Wave Action. Kromě délky mrtvého kroku (Free Stroke) lze nastavit i vzdálenost páčky od řídítek, a to bez použití nářadí díky černému kolečku na páčce.
Hadička SM-BH90-SBLS má na konci banjo a existuje hned ve třech provedeních – černozlatá, bílozlatá a černostříbrná.
A konečně třmen, který obsahuje čtyři keramické písty (páry o průměru 15/17 mm). Mezi ně jsou vloženy destičky H01A či H03A s organickou směsí, případně H03C s metalickou směsí (stejně jako starší XT M8020). Shodně jako XTR 9120 jsou tyto třmeny kompatibilní s kotouči od 140 do 203 mm.
MODEL XTR
Sada XTR zahrnuje dva typy pák a tři druhy třmenů. Začněme XC a maratonským provedením označeným M9100. Objímka I-Spec EV, hlavní píst z magnesia, páčka z karbonu, proti starší verzi M9000 má dle výrobce kratší krok, je spolu s třmenem o 26 g lehčí a přitom o 10 % tužší. Brzda používá hadici SM-BH90-SS. Třmen M9100 je monolit z kované hliníkové slitiny se dvěma keramickými pístky, zajímavé je použití titanových šroubů. Nutno zmínit, že existuje i varianta M9110-R, zadní brzda na úchyt Flat mount podporující technologie ICE destiček/třmene ve velikosti 140 a 160 mm, ne více. Oba třmeny používají shodně destičky K03 s organickou směsí nebo K04 s metalickou směsí, oboje bez chladicích „křidélek“, zato s titanovou nosnou destičkou.
Pak je tu masivnější, „brutálnější“ trailová verze. Páčka řady M9120 se od XC verze liší tvarem a nastavením vzdálenosti páčky od řídítek bez použití nářadí, tedy černým stavěcím kolečkem na páčce. Nechybí šroubek k nastavení délky mrtvého kroku páčky, Free Stroke, ani Servo Wave Action. Třmen? Tam jsou rozdíly vidět na první pohled. Model M9120 má třmen z kované hliníkové slitiny, v něm však čtyři keramické písty (dva páry o průměru 15/17 mm) a uváděný o 10 % vyšší výkon proti starší verzi M9020. Třmen počítá s destičkami ICE Technologies s chladicím žebrováním, jmenovitě jsou to organické N03A a metalické N04C. Proti oběma dalším verzím je až tato trailová kompatibilní i s 203mm kotoučem. Třmen není anodizován, ale barven, k němu jsou titanové šrouby. Hadice se liší, používá se SM-BH90-SBM, na jejímž konci je banjo.
MODEL XT
Nejpočetnější rodinou Shimana je bezesporu XT s pěti členy. U pák je to jednoduché, jde o starší BL-M8000 nebo novější BL-M8100, obě používají Servo Wave Action, nastavení vzdálenosti páčky od řídítek bez použití nářadí a nastavení délky mrtvého kroku. Naopak je dělí typ objímky; obě sice nabídnou přímou objímku, ale starší verze M8000 spoléhá také volitelně na I-Spec 2, kdežto novější M8100 na I-Spec EV a s ní na větší možnost nastavení náklonu až o 20°. Doporučený třmen pro páky M8000 pochází ze stejné řady (M8000 a M8020), kdežto M8100 si rozumí s třmeny BR-M8100, BR-M8110-R a BR-M8120.
Čím se liší třmeny? Všechny kromě BR-M8110 pro Flat mount úchyt mají na konci hadice banjo pro nastavení sklonu. Všechny modely kromě BR-M8000 mají J-Kit pro snazší odvzdušňování. U destiček je situace složitější. Verze M8100 je standardně dodávána s destičkami G03A a J03A v případě organické směsi a G04S či J04C v případě metalické směsi, ale bude kompatibilní i s destičkami verze M8000, kde bývaly G02A, G03A, J02A a J03A, kromě už zmíněných G04S s J04C. Čtyřpístkový model M8120 spoléhá na stejné „desky“ jako XTR, tedy N03A a N04C, k tomu navíc i na verze bez chladičů D03S a D02S. Vzhledem k tomu, že provedení D03S se dává i do třmenu M8020, budou do něj pasovat i další destičky pro
čtyřpístkové brzdy Shimano XT a XTR.
Abychom se dostali do fi nále, je zde ještě třmen s označením M8110-R, tedy fl atmountová verze čistě pro zadní kolo. Do ní nasadíte destičky K03S a K04S, které se od XTR téhož typu liší jen ocelovou základní deskou. Další možností jsou modely L03A a L04C.
MODEL SLX
U řady SLX už vám tolik motat hlavu nebudeme, jde jen o tři kousky třmenů a jedinou páčku. Začněme od ní. BL-M7100 (BL jako Brake Lever) bývá napojena hadicí SM-BH90-SBM jako vyšší řady, nechá si také nastavit vzdálenost páčky od řídítek bez použití nářadí, naopak už ale postrádá regulaci délky mrtvého kroku. Kromě klasické objímky poskytne i I-Spec EV s možností 20° náklonu.
Třmeny? Jeden standardní dvoupístkový M7100, jeden dvoupístkový na úchyt Flat mount a konečně i čtyřpístková verze M7120. Písty jsou i zde stále keramické, což se nedá bezpečně napsat o většině nižších modelů.
Kompatibilita destiček? Obě dvoupístkové verze jsou plně kompatibilní s vyššími modely, stejně je tomu i napříč čtyřpístkovými modely, pasují do nich tedy všechny výše zmíněné destičky ať už s chladičem či bez; jmenovitě D03, N03, D02 a N04.
MODEL DEORE
Se sadou Deore je to stejné jako s SLX, co se počtu kusů týče. Páčka BL-M6100 existuje ve dvou barevných provedeních, jedna je klasická barva série (šedá) a druhá je černobílá (nápisy). Stále je v ní ještě Servo Wave Action, ale už nedovoluje nastavení vzdálenosti páčky od řídítek bez použití nářadí. Stejně jako u SLX zde už také není ani nastavení délky mrtvého kroku. Objímka na řídítka je buď klasická, nebo I-Spec EV, ovšem už jen s 10° nastavením sklonu.
A samotné brzdiče? Opět tři. Začneme od starší verze M6000, která, stejně jako páčka, může mít dvě barevné podoby, nicméně je kompatibilní s destičkami Ice-Tech řady G02S, G03S, J02A, J03A a G04S. Nutno podotknout, že třmen je kompatibilní i s pákami M6100/MT501 či trekkingovými T6000. Uvnitř třmenu jsou dva písty z pryskyřice, nikoli keramické, což platí i pro verzi novější, M6100, která také spolupracuje s destičkami Ice-tech stejného označení jako starší verze.
Pak je tu ale ještě čtyřpístková varianta BR-M6120, která sice „nepeče“ s destičkami Ice-tech, ale zato má keramické písty. Po sjetí destiček hledejte D03S či D02S.
KOTOUČE
Nejen mnoho typů brzd, nejen mnoho typů destiček, ale i kotouči se to u Shimana neuvěřitelně hemží. Tam, kde je uvedeno „nýtovaný kotouč“, máte co do činění s provedením s unašečem s montážním rozhraním pro daný typ příruby náboje (nejčastěji lehká hliníková slitina, ale i ocel), s nímž je nýty spojena ocelová část s brzdnou plochou.
- RT-MT900/905 – leštěná verze 900 je pro Center lock, naopak broušená 905 má šest děr pro šrouby, jinak jde o naprosto „top“ nýtované modely s ICE technologiemi; zde dokonce najdete technologii Freeza a speciální nátěr pro lepší odvod tepla. Liší se pak už jen velikostmi, šestiděrová verze je jen 180/203 mm, centerlocková i v dalších dvou menších velikostech
- RT-MT800 – nýtovaný centerlockový kotouč s technologií Ice/Freeza vyráběný ve všech běžných průměrech
- SM-RT900 – nýtovaný centerlockový kotouč s technologií Ice/Freeza a speciálním nátěrem pro odvod tepla; od prvně uvedených modelů se liší už jen velikostmi, protože se dělá jen ve verzích 140/160 mm
- SM-RT800 – nýtovaný centerlockový kotouč s technologií Ice/Freeza vyráběný ve dvou nejmenších průměrech
- SM-RT86 – nýtovaný šestiděrový kotouč se základní technologií Ice-Tech; velikosti 160/180/203 mm
- SM-RT70 – stále ještě nýtovaný centerlockový kotouč s technologií Ice-Tech ve všech běžných velikostech, nicméně proti hliníkové zamykací matici na vyšších modelech je tu už jen ocelové provedení
- SM-RT76 – nýtované uchycení šestiděrového unašeče je z hliníkové slitiny, kdežto ocelová brzdná část už postrádá technologii Ice-Tech; velikosti 160/180/203 mm
- SM-RT66 – obyčejný ocelový kotouč na šest děr, velikosti 160/180/203/220 mm
- SM-RT64 – nýtovaný kotouč pro Center lock s hliníkovým vnitřním adaptérem, ale ocelovou zamykací maticí; velikosti 160/180/203/220 mm
- SM-RT56 – obyčejný ocelový kotouč na šest děr; velikosti 160/180 mm
- SM-RT54 – nýtovaný kotouč na Center lock s hliníkovým vnitřním adaptérem, ale ocelovou zamykací maticí; velikosti 160/180 mm
- SM-RT30 – nýtovaný kotouč na Center lock s ocelovým vnitřním adaptérem i zamykací maticí; velikosti 160/180/203 mm
- SM-RT26 – obyčejný ocelový kotouč na šest děr; velikosti 160/180 mm
- SM-RT10 – nýtovaný kotouč na Center lock s ocelovým vnitřním adaptérem i zamykací maticí; velikosti 160/180 mm
- SM-RTC60 – atypický kotouč pro uchycení pěticí šroubů s roztečí 74 mm s ocelovou konstrukcí brzdové části i unašeče, prodává se jen ve velikosti 160 mm
MIMOSÉRIOVÉ BRZDY
Vyjmenováním základních, nám všem dobře známých řad ale u Shimana zdaleka nekončíme. Čeká nás porce modelů stojících samostatně mimo zavedené pojmy.
MODEL MT520
Nejdostupnější čtyřpístková brzda Shimana s keramickými pístky je MT520. Stejně jako čtyřpístkové Deore M6120 nepodporuje destičky Ice-Tech, proto také s vyšší řadou sdílí typ destiček D03S a D02S. Nutno dodat, že zde končí možnost destičky vkládat horem bez nutnosti vyjmout kolo nebo sundat brzdu z kola, nižší sady už to neumí.
K brzdě patří i páka, označení má BL-MT501, jde o nejdostupnější model s technologií Servo Wave Action, nicméně k nastavení vzdálenosti páčky od řídítek už vyžaduje nářadí a nemá nastavení délky mrtvého kroku. Objímka páčky má dvojí provedení, standardní či I-Spec 2. MT520 také je nejdostupnějším modelem s otevřenou objímkou, která dovoluje nasazení na řídítka bez sundání gripů.
MODEL MT500
Ani Ice-Tech, ani keramické písty; za své peníze dostanete dva pryskyřičné písty a kompatibilitu jen s kotouči 160/180 mm. Brzda se prodává s destičkami B03S s organickou směsí. Páčku má stejnou jako MT520, tedy jde o BL-MT501 se Servo Wave Action a snadno nasaditelnou dělenou objímkou.
MODEL UR300
Ač tento třmen pojme stejné destičky B03S jako výše jmenovaná provedení, zásadně se odlišuje tím, že je určený pro montáž na rozhraní Flat mount. Opět má v sobě dva pryskyřičné písty bez dalších technických fi nes. Doporučená páka je MT200/201, tedy tříprstová a prakticky bez technologií. Pořád tu aspoň zůstává možnost nastavit vzdálenost páčky od řídítek pomocí nářadí.
MODEL MT410/MT400/MT200
Tyto tři brzdy se od sebe liší prakticky jen nepatrně tvarem třmene. Destičky B03S se do nich vkládají spodem, mezi pár pryskyřičných pístků. Třmen MT410 zvládá i 203mm disk, ostatní s tak velkým nejsou dle výrobce kompatibilní. Posledně jmenovaná varianta se liší také vlastní páčkou M4100, která je sice ještě na dva prsty, bohužel už ale nemá Servo Wave Action. Alespoň podporuje úchyt i přes I-Spec EV s možností 10° náklonu. MT400 se dá spojit s páčkami M400/1/2-3A, ale jediné, co to pro zákazníka znamená, je volba délky páčky, zda bude standardně pro dva či trekkingově pro tři prsty. MT200 a 201 už se neptá a káže tři prsty rovnou.
MODEL MT420
Nejdostupnější čtyřpístkové brzdy Shimana už příliš technologií nenabídnou. Destičky D03S a D02S jsou stejné jako u vyšších čtyřpístkových modelů. Pístky jsou opět označené jako Resin, tedy vzešly z pryskyřice. K brzdě patří páka BL-MT401 nebo 402-3A (ta má delší páčku pro tři prsty, nikoli jen pro dva, jak je tomu u všech vyšších verzí), obě jsou bez Servo Wave Action a možností dalšího nastavení, nemají ani dělenou objímku.
MODEL ZEE
Všimli jste si, že jsme nezmínili sadu Zee? Důvodem je její absence v tabulkách sortimentu pro rok 2021. Prostě je výrobce vypustil. Zbyly jen kliky Zee FC-M640.
[Zdroj: VELO 01/2022]