SHIMANO GRX PŘEDSTAVUJE SVĚTOVĚ PRVNÍ SÉRII KOMPONENTŮ URČENOU PRO GRAVEL/ANDVETURE STYL.
Série obsahuje více možností, včetně jedno či dvou placky, mechanického nebo elektronického řazení, 11-ti a 10-ti stupňového řazení, integrace dropperu a širokých či blízkých převodových poměrů určených pro každý styl jízdy.
V návaznosti na komplexní výzkum, testování a vývojový proces, který spojuje globální zpětnou vazbu od jezdců na tratích, stezkách, chodnících a cestách na všech úrovních konkurenceschopnosti, představuje SHIMANO novou řadu komponent známou jako GRX; světově první rodina komponent zaměřená pro gravel/adventure vhodná pro rychlou jízdu jak v mírném terénu, tak na cestách.
GRX nabízí RX800, RX600 nebo RX400 sériové komponenty s pohonnými jednotkami 1x11, 2x11 a 2x10 s mechanickým či Di2 řazením, což umožňuje jezdcům precizně zvládnout smíšený povrch a širokou škálu terénů.
Vývoj série vzal vývojový tým společnosti Shimano i mimo tradiční hranice a vytvořil tak platformu, která vyhoví potřebám jezdců nyní i do budoucna. Ať už je to jízda na štěrku, upravené stezce, cyklo-stanování či plnění náročných potřeb cyklokrosařů Shimano GRX poskytuje možnosti od běžné sestavy pro šotolinu až po ergonomické nastavení na zakázku, od integrace dropperu až po specifické GRX kola s širšími profily ráfků.
Komponenty
Pokud se pustíme do detailů, tak GRX zahrnuje tři varianty převodů – 1x11, 2x11 nebo 2x10 rychlostí – plus přední a zadní přehazovačky, kotoučové brzdy s volitelnou brzdovou pákou a levé a pravé hydraulické STI pásky, dostupné jak v Di2 tak v mechanickém řazení.
Tyto komponenty využívají špičkové technologie Shimano v oblasti hnacích ústrojí jak ze silnice, tak ze strany horských kol, které dodávají punc přesnosti a stability, pro kterou je společnost známa. S GRX je výsledkem hladké a tiché hnací ústrojí, které je speciálně vyladěno pro jedinečné vlastnosti šotolinového terénu, jezdeckých pozic a návrhů gravelových kol.
Shimano GRX doporučuje pro zjednodušení používat kazety Shimano MTB (Deore XT, SLX nebo Deore), nebo Silniční (Ultegra, 105, Tiagra), které již existují v Shimano nabídce. Kromě řady Shimano GRX 800 jsou k dispozici cenově dostupnější 11-rychlostí komponenty, sada klik a řadících pák 600, kterou lze bez problémů kombinovat s díly řady 800 a 10-ti rychlostními sestavami. To znamená, že můžete vytvořit vše od lehkého závodního GRX kola na prvotřídní úrovni až po cenově úspornější volnočasové kolo.
GRX kliky: GRX kliky jsou konstruovány tak, aby zvládly různé jízdní terény a styly. Všechny jsou vybaveny řetězem + 2,5 mm pro širší pneumatiky a lepší průchod rámu. Jedno převodníkové kliky GRX nabízejí jednoduchost řazení pouze na zadní kazetě (včetně kazet RX800 / 600 40T nebo kazety RX800 42T). Zatímco dvou převodníkové kliky RX810 GRX využívají mezeru 17 zubů, která je při 48-31T nejširším převodovým poměrem společnosti Shimano. Spolu s dalšími možnostmi RX600-11/10 46-30T poskytují dvoj převodníkové kliky dostatek převodových poměrů jak pro nejstrmější stoupání tak pro rychlé sjezdy.
Hmotnost GRX klik: 1x11: FC-RX810-1: 655g (na obrázku), FC-RX600-1: 753g. 2x11: FC-RX810-2: 722g (na obrázku), FC-RX600-11: 816g, FC-RX600-10: 819g
GRX přední přesmykač: Kliky doplňují Di2(FD-RX815), nebo mechanické (FD-RX810/RX400) přední přesmykače, které jsou konstruovány s 2,5 mm odstavením pro širší pneumatiky (až do 42 mm) pro jízdu v náročném terénu. To znamená, že přední přesmykače GRX musí být kombinovány s kliky Shimano GRX + 2,5 mm. Mechanické převodovky řady RX800 a čelní přehazovačky Di2 jsou konstruovány tak, aby vyhovovaly nejširšímu převodu převodovky 17T 48-31T zatímco FD-RX400 10ti
rychlostní přehazovačka pojme řetězy na RX600 46-30T rychlostních klikách. Všechny přední přehazovačky poskytují legendární výkon Shimano pro přední řazení. Shimano Di2 přesmykače lze dokonale nastavit pomocí jednoduchých a integrovaných ovládacích prvků Shimano, zatímco mechanické přesmykače přinášejí extrémně lehký pocit z předního řazení s ergonomickou křivkou výkonu, přepínanou konstrukcí spoje pro více možností vedení kabelů a inferovaným šroubem pro napnutí kabelu pro přesné a snadné nastavení.
Hmotnost přesmykače: FD-RX815-F: 131g (na obrázku), FD-RX810-F: 94g (na obrázku), FD-RX400: 95g
GRX přehazovačky (RD): Technologie GRX Di2 RDS (RD-RX815 / RX817) nebo mechanický RD (RD-RX810 / RX812 / RX600) je navržen tak, aby umožnil tiché, plynulé a spolehlivé řazení na nerovném terénu se stabilizačním systémem řetězu, který je známý jako SHADOW RD + a zvládne minimalizovat chvění řetězy a zbytečné pohyby ramene přehazovačky a poskytuje nepřetržitý výkon řazení. GRX přichází s výběrem čtyř přesmykačů v závislosti na tom, jakou kazetu a řazení převodů si vyberete. Jezdci používající kazetu Ultegra, 105 nebo Tiagra 11-30 / 34T budou muset použít krátkou klec Di2 RD-RX815 nebo mechanickou zadní přehazovačku RD-RX810, zatímco jezdci, kteří si zvolí Deore XT, SLX nebo Deore 11-40 / 42 kazetu, budou muset používat delší klec Di2 RD-RX817 nebo mechanickou RD-RX812 RD, přičemž obě mají poměr tahu podobný silničním přehazovačkou Shimano.
Hmotnost GRX přehazovačky: Di2: RD-RX815 / RD-RX817 (na obrázku): 288 / 322G. Mechanická: RD-RX810 / RD-RX812 (na obrázku): 251 / 264g
GRX STI páčky: Řazení GRX přichází se špeciálnymmi ergonomickými gravel páčkami (Di2: ST-RX815 nebo mechanické: ST-RX810 / RX600 / RX400, ST-RX810-LA), které mají o 18 mm vyšší bod osy, zakřivený profil brzdové páky a protiskluzovou texturu povrchu, kterou lze stabilně držet i na nerovném terénu.
Pokud chcete používat na gravel jízdu i teleskopickou sedlovku, SHIMANO vytvořilo GRX mechanickou páku ST-RX810-LA - levou hydraulickou kotoučovou brzdu, která při použití s pohonem 1 x 11 může ovládat teleskopickou sedlovku a zároveň zachová čistotu kokpitu. Integrovaný systém páky má chod 9mm na ovládání teleskopické sedlovky. SHIMANO GRX také nabízí levé hydraulické kotoučové brzdové páky série RX800 a RX600, které jsou určeny pro 1 x 11- rychlostní převody, ale bez ovládání teleskopické sedlovky nebo vnitřního řazení, včetně 1x11 páčky pro levou ruku Di2 (ST-RX15), která je dodávána se třemi tlačítky (dvě boční tlačítka a jedno horní tlačítko) pro ovládání pomocných funkcí, jako jsou světla nebo počítače třetích stran.
Hmotnost GRX STI páček řazení / brzdění: ST-RX815-L / R Di2: 565g, ST-RX810-LA páčka levostranného ovládání sedlovky: TBDg, ST-RX600-L / R: 611g, ST-RX400-L / R (10 -rychlostní): 613g
GRX Brzdový systém: Hlavní zaujmeme gravel jezdců se soustřeďuje na dostatečný brzdný výkon a na regulaci rychlosti na strmých a náhlých klesáních. Proto špička řady GRX nabízí jeden variantu brzdových pák řady RX800 (ST-RX815) s technologií Servo Wave pocházející z Shimano MTB brzd. Ta poskytuje silnější pocit z brzdění s většími možnostmi modulace pro agresivnější ježdění. Pokud dáváte přednost verzi RX810 bez Servo Wave nebo páky řady RX600 a RX400, stále vám poskytne vynikající úroveň brzdné síly, která je podobná silničním kotoučovým brzdám Ultegra, 105 nebo Tiagra.
Doplňková možnost brzdění se dodává s in-line hydraulickou brzdovou pákou (BL-RX812-L / R), která se připojuje k hlavnímu hydraulickému vedení, které vede k přednímu a / nebo zadnímu kalipru. Doplňková páčka brzdy je určena k montáži na řídítka vedle představce a nabízí možnosti brzdění během jízdě s rukama na horní části řídítek.
Hmotnost doplňkové brzdové páčky GRX: BL-RX812L / R: TBDg
Kalipre GRX (BR-RX810 / 400) odrážejí design flatmount silničních kaliprov Shimano, které poskytují silný výkon brzd. Využívají vlastnosti jako jsou jednosměrné odvzdušňování a ICE TECHNOLOGIES, které rozptylují teplo brzdových destiček a rotorů. Takto nabízejí efektivní chlazení a dlouhodobou životnost brzdného výkonu.
GRX kalipre: BR-RX810: TBDg, BR-RX400: 143G
Specifický set kol pro gravel
Na doplnění celého gravel zážitku, Shimano nasměrovalo svého experimentálního ducha ještě na dva 12mm E-THRU dvoukolové sety (WH-RX570-TL-F12 / R12). 700C nebo 650B (non-Boost) bezdušové sety nabízejí optimální rovnováhu mezi hmotností, tuhostí a gravel trvanlivostí, čímž přinášejí větší šířku ráfku 21,6 mm (srovnatelnou s koly MTB XC) a ofsetový výšku ráfku 22 mm.
GRX set kol: WH-RX570 700C: 1720g / pár, WH-RX570 650B: 1656g / pár
Celkově lze konstatovat, že GRX má k dispozici širokou škálu možností a specifikací a umí oslovit širokou skupinu jezdců všech disciplín.
Více o botech se můžete dočíst www.paul-lange.cz/shimano-predstavuje-novou-zavodni-gravel-botu-rx8