Pravidelné čištění kola snižuje riziko poškození komponentů a umožňuje zjistit, zda jsou potřeba nějaké opravy. A nablýskané kolo prostě vypadá lépe, že? Než začnete s jakoukoli údržbou, začněte tím, že kolo umyjete. Jste připraveni vyčistit své kolo za 20 minut? Spusťte si stopky a jdeme na to!
Minuta 1-3: Příprava
Připravte si čisticí prostředky: Vezměte si nádobu s teplou mýdlovou vodou, sprej na čištění kola, sadu kartáčů nebo houbiček, suchý hadřík a mazivo.
Minuta 3-7: Sprej
Nejprve kolo opláchněte vodou, abyste odstranili uvolněné nečistoty nebo zbytky. Můžete použít hadici, ale buďte opatrní a nepoužívejte vysoký tlak, protože by mohl poškodit citlivé části. Dejte také pozor, abyste se vyhnuli elektrickým spojům. Po úvodním opláchnutí postříkejte každou část kola čisticím prostředkem nebo mýdlovou vodou a nechte jej několik minut působit.
Během čištění kola zkontrolujte elektrické kontakty baterie, abyste zabránili usazování nečistot, které mohou způsobit problémy s napájením. Nikdy nepoužívejte drsné chemikálie. Místo toho zvolte vlhký hadřík, kterým kolo jemně otřete. Vždy pamatujte na to, že baterii nesmíte ponořit do vody ani ji přímo postříkat vysokotlakou pistolí.
Minuta 7-12: Kartáč
Zatímco čisticí prostředek pracuje, namočte kartáče nebo houbu do nádoby s teplou mýdlovou vodou. Začněte kolo jemně drhnout, postupně shora směrem dolů. Velkou pozornost věnujte samotným komponentům (řetěz, převodníky, kazeta, přehazovačka), v této oblasti se často hromadí nejvíce špíny a nečistot. Doporučujeme použít zubní kartáček, abyste se dostali do složitých mezer kolem řetězu a kazety.
Při drhnutí se zaměřte na jakékoli známky opotřebení. Zuby pastorků kazety a převodníků by neměly mít žádné špičaté nebo ostré části. Dávejte pozor na roztřepené konce lanek a hluboké škrábance nebo oděrky na rámu nebo komponentách. Hledejte opotřebovaná místa na pláštích, ploché skvrny, řezné rány či oděrky. Pokud si všimnete něčeho, co není v pořádku, poznamenejte si to.
Minuta 12-15: Opláchnutí
Po uvolnění a vydrhnutí nečistot kolo důkladně opláchněte, abyste odstranili mýdlo nebo čisticí prostředek. Dbejte na to, abyste nezanechali žádné zbytky mýdla.
Minuta 15-17: Osušení
Použijte suchý hadřík a vysušte co nejvíce vody, abyste zabránili korozi, zejména řetězu a kovových částí. Vzduchový kompresor nebo dokonce vysoušeč vlasů je dobrým způsobem, jak zajistit, aby byla veškerá voda vysušena, zejména v okolí elektrických kontaktů baterie. Pomáhá také sluneční světlo, když je venku krásně.
Minuta 17-20: Mazání
Jakmile je kolo suché, je čas nanést mazivo, které pomáhá chránit kolo před korozí a poškozením. Udržuje také pohyblivé části při jízdě na kole hladké a tiché. Pokud používáte olej ve spreji, dávejte velký pozor, aby se olej nedostal na povrch brzdových destiček, rotorů nebo ráfků. Tím by došlo ke znečištění destiček a snížení účinnosti brzdění.
Řetěz vyžaduje nejpravidelnější mazání. Vždy používejte olej, který je určený pro řetězy jízdních kol. Bude lépe fungovat a déle vydrží. Lehčí oleje se snadno smyjí deštěm, stříkající vodou nebo se na ně lepí prach.
Naneste kapku maziva na každý článek a otáčejte pedály, aby se mazivo zaběhlo. Po několika minutách setřete přebytečné mazivo čistým, suchým hadříkem.
Přehazovačka a přesmykač jež jsou součástí řazení, potřebují lehké promazání. Jak na to? Vedle stojícího kola přeřaďte přesmykač na největší převod a přehazovačku na nejmenší. Naneste kapku maziva na čepy a poté pohněte přehazovačkou a přesmykačem, aby se mazivo dostalo do čepů. Přebytečné množství setřete.
Pokud má vaše kolo vnější vedení (lanka řazení a brzd vedoucí podél vnější strany rámu), bude mazivo potřeba. Naneste kapku maziva na horní část lanka v místě, kde vstupuje do komponentu. Poté použijte řadicí nebo brzdovou páku, abyste pomohli přesunout mazivo dolů po lanku.
Nezapomeňte: Vždy se ujistěte, že jste setřeli přebytečné mazivo, abyste zabránili přilepení prachu a nečistot, které mohou způsobit rychlejší opotřebení. Používejte maziva a oleje speciálně určená pro jízdní kola, jakékoli jiné univerzální oleje a maziva nemusí zajistit potřebnou životnost nebo výkonnost komponent.
M-Check metoda
Po umytí kola a nafoukání kol je odhalení případných problémů vyžadujících odbornou péči snazší. Použijte techniku zvanou M-Check. Mechanici jízdních kol používají tuto metodu bod po bodu, aby zajistili, že bude zkontrolována každá část kola. Pokud jste si při čištění kola všimli poškození nebo opotřebení, je rozumné nechat ho zkontrolovat odborníkem.
Na všechno další jsou tady Shimano Service Centra
Jízda na kole by měla být plynulá a prakticky tichá. Pokud se ozývá skřípání nebo drnčení, pokud brzdy reagují pomalu nebo pokud se vám nedaří řadit, je třeba se zabývat dalšími otázkami. Ať už se vám zdá problém jakkoli velký nebo malý, návštěva nejbližšího Shimano Service Centra (SSC), kde vám profesionálové zajistí správnou údržbu vašeho kola.