Společnost Shimano, založená v roce 1921 v Japonsku, se během své existence stala synonymem pro inovace v cyklistickém průmyslu.
Od skromných počátků se Shimano vypracovalo na předního světového výrobce cyklistických komponentů. V tomto prvním díle naší šestidílné série článků se podíváme na klíčové milníky a produkty, které formovaly počáteční éru společnosti. Pojďte se s námi podívat na příběhy produktů, které stály u zrodu moderní cyklistiky.
Volnoběžka 3.3.3.
Volnoběžka 3.3.3. byla v roce 1922 úplně prvním produktem vyrobeným a uvedeným na trh společností Shimano Iron Works, která je předchůdcem dnešní Shimano Inc. Výroba takovéto volnoběžky, klíčové součásti jízdního kola, byla v tehdejší době i přes rozvíjející se cyklistický průmysl velice obtížná. Podařilo se to však mladému Shozaburo Shimano, o jehož zajímavém životě a počátcích podnikání jsme zde již psali. Jeho hlavním posláním bylo vyrábět vysoce kvalitní produkty, které by mohly konkurovat výrobkům ze zahraničí. Společnost Shimano se proto zaměřila na výzkum a zlepšování, až se jí brzy podařilo zavést funkční výrobní systém.
3-rychlostní náboj
Po uvedení jednoduchého volnoběžného kolečka se Shimano zaměřilo na vývoj systémů řazení, aby rozšířilo své portfolio produktů. Během cyklistického boomu v Japonsku uvedlo Shimano v roce 1954 3-rychlostní přehazovačku. Boom však netrval dlouho a společnost byla nucena výrobu těchto přehazovaček záhy ukončit. Dalším produktem, který firma uvedla na trh, byl převodový náboj, v němž byl mechanismus řazení integrován přímo do náboje kola. Tyto náboje vyžadovaly méně údržby a byly snadno použitelné jak pro rekreační, tak praktické každodenní ježdění.
V roce 1957 Shimano uvedlo na trh interní 3-rychlostní náboj. První model, inspirovaný zahraničními produkty, byl však objemný a těžký, což se ukázalo jako problém pro Japonce, kteří na řazení nebyli zvyklí. Shimano rozpoznalo potřebu zlepšení a zahájilo výzkum a vývoj s vlastním přístupem, spolu s průzkumem trhu, plánováním produktů a inženýrskými inovacemi.
V roce 1958 vydalo Shimano nový model, který byl lehčí a kompaktnější. V roce 1960 představilo Shimano otočný mechanismus řazení (twist-type shifter), který umožňoval řadit bez uvolnění úchopu řídítek, což bylo velmi pozitivně přijato. Tento produkt se stal základem, na kterém Shimano vybudovalo úspěch svých interních převodových nábojů, které se staly klíčovými produkty značky.
Přehazovačka SHIMANO
Již bylo řečeno, že Shimano vyvinulo svou první 3-rychlostní přehazovačku v roce 1954, přičemž využilo mechanismus posuvného hřídele a šroubovitou pružinu, ale záhy s její výrobou skončilo. V 60. letech pak zažívala svůj vrchol sportovní kola určená pro volnočasové aktivity a další účely. Po vývoji vnitřního převodového mechanismu 3-rychlostního náboje se Shimano k přehazovačkám opět vrátilo. V roce 1965 společnost představila nový model zvaný jednoduše SHIMANO, přehazovačku využívající pantografový mechanismus, který se stal základem současného řešení. Shimano původně tento produkt vyvinulo tak, aby odpovídal prostředí a potřebám obyvatel v Japonsku. Brzy však díky svým technickým znalostem rozšířilo svůj podíl jak na domácím, tak na zahraničním trhu.
COMBI 12
V 60. letech bylo u vývoje produktů Shimano pozoruhodné nejen jejich technické zpracování, ale také diverzifikace produktů. V tomto období rostl trend segmentace trhu a diverzifikace produktů i v jiných odvětvích než v cyklistickém průmyslu v Japonsku. Shimano, ve snaze být o krok napřed oproti konkurentům, rozšiřovalo svou produktovou nabídku podle typu kol, cílových skupin, funkcí a designu. Jedním z těchto kroků byla výzva vyvinout bezprecedentní produkt: řadicí mechanismus kombinující vnitřní převodový náboj a přehazovačku.
V roce 1966 Shimano představilo model COMBI 12, kombinaci 4-rychlostní přehazovačky a 3-rychlostního vnitřního převodového náboje vybaveného indexovým systémem v řadicí páce. Toto řešení umožnilo cyklistovi kdykoliv zvolit ideální převodový poměr podle terénu. Systém, který dovoloval přesné řazení pomocí přehazovačky a přitom vydával jemné cvakání, vedl k pozdějšímu vývoji Shimano Index System (SIS), který byl zaveden v sérii DURA-ACE 7400.
SKY LARK
V roce 1967 byla představena přehazovačka SKY LARK, vybavená původním servo-pantografovým mechanismem od Shimano. V té době se mainstream řadicího systému používaného ve sportovních kolech přesouval z vnitřních převodových nábojů na přehazovačky. Zejména v USA, kde přehazovačky nahrazovaly 3-rychlostní náboje a které do té doby tvořily významnou část prodejů Shimano, tento produkt podpořil nový boom sportovních kol. SKY LARK, která využívala inovativní novou konstrukci, měla zásadní vliv na pozdější zadní přehazovačky Shimano.
AUTOMATIC 5
Shimano zahájilo vývoj automatických řadicích mechanismů na základě kombinace vnitřního převodového náboje a přehazovačky. V roce 1968 uvedlo na trh model AUTOMATIC 5, který kombinoval automatický 2-rychlostní vnitřní převodový náboj s automatickým mechanismem uvnitř 5-rychlostní volnoběžné přehazovačky. O rok později, v roce 1969, následoval model AUTOMATIC II s vylepšeným automatickým řadicím mechanismem.
Automatický mechanismus v té době využíval odstředivou sílu, která umožňovala automatické přepínání převodů – při zpomalení kola se zařadil nižší převod, při zrychlení vyšší. Tato technologie nabízela výhodu snadného rozjezdu, protože kolo bylo při zastavení v nízkém převodu, což pomáhalo zabránit nejistému rozjezdu. Automatické převodové systémy si našly využití zejména u sportovních kol, kol s malými koly a kol pro ženy.
Přestože tato inovace přinesla určité benefity, její přijetí na trhu nebylo úspěšné. Hlavním problémem byl rozdíl mezi ideálním načasováním řazení z pohledu cyklisty a automatickým řazením založeným na odstředivé síle, které často neodpovídalo potřebám cyklistů.
Řadicí páka CONSOLE LEVER
Na konci 60. let a v 70. letech se v USA stal velice populárním model kola zvaný „High Riser“, který ztělesňoval touhu dětí po rychlých autech a motocyklech. Toto kolo bylo typicky vybaveno pákou inspirovanou řadicími pákami automobilových konzolí. Díky svému velice osobitému designu si získalo oblibu u mnohých dětí a mladistvých.
Podobně se i v Japonsku stala řadicí páka CONSOLE LEVER symbolem juniorských sportovních kol a získala obrovskou popularitu. Shimano na tuto vlnu reagovalo uvedením řady modelů přizpůsobených různým počtům převodů. Po roce 1974, kdy byl představen systém POSITRON s indexovým řazením, se díky jeho kompatibilitě s CONSOLE LEVER stal tento typ páky součástí širší škály produktů Shimano.
Hydraulická brzda POWER BRAKE
V 60. a 70. letech se v Japonsku staly oblíbenými volnočasové sporty, přičemž cyklistika zažívala opravdový boom. V této době se objevila poptávka po brzdovém systému, který by nabízel snadné a bezpečné ovládání pro každého. Běžné brzdové systémy té doby využívaly mechanismus přenosu síly pomocí lanek spojujících brzdové páky s čelistmi na předním a zadním kole, což je i dnes běžný princip. Nicméně účinnost přenosu síly byla tehdy nízká, což ztěžovalo přesné ovládání brzd.
Aby Shimano tento problém vyřešilo, vyvinulo v roce 1969 systém POWER BRAKE, hydraulický brzdový systém, který umožňoval ovládat čelisti přední i zadní brzdy pomocí jedné páky s rovnoměrným rozložením síly. Tento systém nabízel výhodu silného a přesného brzdění s minimálním úsilím. Přestože byl POWER BRAKE průkopnickým produktem, jeho rozšíření bránily vysoké náklady a technické komplikace.
I když hydraulické brzdy nebyly v té době úspěšné, POWER BRAKE byl předzvěstí budoucnosti. Hydraulické systémy si našly své místo až s rozvojem kotoučových brzd pro horská kola v druhé polovině 90. let, kdy se staly standardem díky své spolehlivosti a výkonu.