Historie značky Shimano je protkána produkty a technologiemi, které zásadně ovlivnily podobu moderní cyklistiky. Pojďme se podívat na ty nejikoničtější z nich.
Ve druhém díle naší osmidílné série se zaměříme na výrobky, které Shimano uvedlo na trh v 70. letech 20. století, a které dodnes rezonují mezi cyklisty. Od legendární přehazovačky TOURNEY přes průlomovou mechanickou kotoučovou brzdu až po špičkové sady jako Shimano 600 a elitní DURA-ACE – tyto komponenty definovaly novou éru výkonu, spolehlivosti a technické dokonalosti.
Přehazovačka Tourney
V roce 1971, kdy se Shimano zaměřilo na rozšíření své nabídky přehazovaček v rámci zahraniční expanze, byla do portfolia přidána „TOURNEY,“ jejíž název byl odvozen od slova tournament - turnaj. Společnost Shimano původně uvedla TOURNEY jako středně pokročilou přehazovačku a k její konstrukci použila díly z hliníku i oceli. Jelikož se společnosti dařilo od 60. let pronikat na americký trh, byla původně určena jen pro masový trh v USA.
Aby byl podpořen prodej komponentů na zahraničních trzích, založili přední japonští výrobci komponentů sdružení JBM - Japan's Top Bicycle Parts Makers. JBM mělo umožnit členským společnostem sdružit své produkty a nabídnout kompletní sady dílů pro jízdní kola. Zahraniční zákazníci by tak mohli nakupovat všechny komponenty přes jedno kontaktní místo. TOURNEY měla nicméně stejný trademark jako přední převodník vyráběný společností Takagi Iron Works, která byla členem JBM. Navíc po představení řady DURA-ACE v roce 1973 začaly být uváděny na trh postupně jiné skupiny komponentů pro začátečníky a nižší úrovně. Výsledkem proto bylo, že byla TOURNEY dočasně stažena z výroby.
V roce 1986 však TOURNEY zažila svůj velký comeback. Vlivem prudce sílící konkurence, Shimano v 80. letech zahájilo úsilí o radikální zlepšení efektivity výroby. Jasným cílem společnosti se stalo uvádět na trh vysoce kvalitní a cenově dostupné produkty, které by využívaly technické schopnosti získané při vývoji produktů vyšší třídy. Společnost Shimano se rozhodla oprášit starý název odvozený od slova tournament - turnaj, jakožto symbol odhodlání proti sílící konkurenci obstát. Přehazovačka TOURNEY byla modifikována a představena tentokrát jako skupina komponentů pro sportovní kola, určená začátečníkům. Cílem bylo nabídnout dostupnou řadu s vynikající uživatelskou přívětivostí s poměrem ceny a výkonu, aby si mohl radost z jízdy na kole užívat opravdu každý.
V 90. letech Shimano do této série štědře začlenilo pokročilé funkce, jako je např. Shimano Index System (SIS), vyvinuté pro DURA-ACE. TX série, uvedená na trh v roce 2004, představuje v rámci TOURNEY vyšší úroveň a nabízí nejmodernější funkce odvozené z komponentů vyšší třídy. Shimano se při vývoji této série zaměřilo na zlepšení uživatelské přívětivosti a poměru cena/výkon. Série zahrnovala integrovaný design a podporovala CI-DECK, cyklistický panel s cyklopočítačem. V roce 2008 byla uvedena série TZ, nabízená za ještě nižší cenu. V roce 2012 byla představena série A070 jako skupina komponentů pro silniční kola. Produkce těchto sérií, která vyžadovala dramatické zlepšení efektivity výroby, výrazně přispěla k rozvoji technických schopností Shimano.
Mechanická kotoučová brzda
Od druhé poloviny 60. let do začátku 80. let zažily sportovní bicykly v Japonsku velký boom mezi dětmi. Sportovní kola pro děti, tehdy nazývaná juniorské sportovní bicykly, často zahrnovala prvky inspirované sportovními automobily, které byly mezi dětmi oblíbené. V roce 1971 Shimano vyvinulo pro juniorská kola kotoučovou brzdu, která byla standardem u sportovních aut. Tato brzda rozhodně upoutala pozornost a těšila se velké oblibě.
Přestože kotoučové brzdy vykazovaly menší pokles brzdného výkonu v dešti a tím větší stabilitu, nestaly se rozšířenými na plnohodnotných sportovních kolech kvůli své hmotnosti a dalším faktorům. S úpadkem juniorských sportovních bicyklů postupně zmizely z trhu. Nová vlna zájmu o kotoučové brzdy přišla až v 90. letech díky jejich dobré kompatibilitě s odpružením, které se tehdy začalo široce používat na horských kolech. Kotoučové brzdy prošly následnými vylepšeními a dnes se stávají již standardním typem brzd pro sportovní kola.
DURA-ACE
DURA-ACE představuje vrchol nejmodernějších technologií a systémového inženýrství. Zrození této řady, která je bezprostředně spjata se závoděním, se datuje do roku 1973, tedy téměř před půl stoletím. Po úspěchu na americkém trhu se Shimano zaměřilo na Evropu. Aby se zde mohlo prosadit, nemohlo ignorovat trh silniční cyklistiky, který zde zažíval svá zlatá léta.
Již v té době byly v Evropě používány tvrdé a lehké hliníkové komponenty. A právě tam Shimano uvedlo sérii DURA-ACE, první sérii komponentů, vyrobenou z hliníkové slitiny zvané duralumin. Na tento materiál také odkazuje název, který je vytvořen ze slov duralumin a durability - odolnost, spolu se slovem ace - eso.
Komponenty DURA-ACE, však tehdy téměř nikdo neznal, dokonce ani lidé aktivně zapojení do závodění. Aby Shimano zvýšilo povědomí o své značce, poskytovalo komponenty DURA-ACE různým závodním týmům v Evropě. Zároveň se mu podařilo uzavřít oficiální sponzorskou smlouvu s belgickým profesionálním týmem Flandria. Zpětná vazba od závodníků a mechaniků při reálných závodech byla pro vývojový tým nesmírně cenná. Na základě této zpětné vazby Shimano postupně zlepšovalo kvalitu, což vedlo k tomu, že se DURA-ACE postupně stala známější a počet týmů, které chtěly tuto řadu používat, narůstal.
V roce 1978 Shimano poprvé změnilo modelovou řadu a uvedlo sérii EX, která zahrnovala volnoběžný náboj (freehub), převodník s 11 zuby a mnoho dalších pokročilých funkcí. Tím si DURA-ACE v Evropě upevnila své postavení. V roce 1980 byla představena série AX s aerodynamickým designem zaměřeným na snížení odporu vzduchu, která na trhu vzbudila úžas. Shimano následně vyvinulo indexovací systém řazení nazvaný Shimano Index System (SIS), který byl uveden v sérii 7400 roku 1984. Tento systém umožnil bezchybný chod řazení i při náročných závodech. V roce 1990, pod konceptem Shimano Total Integration (STI), byl uveden systém Dual Control Lever, který umožnil ovládání řazení i brzdění jedinou páčkou. Možnost řazení při udržení rukou na řídítkách zásadně změnila scénu silničních závodů.
V roce 2009 Shimano představilo elektronický systém řazení. Řízení řazení prostřednictvím systému Digital Integrated Intelligence (DI2) přináší „zcela bezstresové“ ovládání, které si získalo velkou oblibu mezi závodníky. V rámci DURA-ACE Shimano neustále usiluje o technologické inovace. Cílem společnosti je dosáhnout nejen bezstarostného ovládání při řazení a brzdění, ale také snížení hmotnosti, které je přímo spojeno s vyšší rychlostí – klíčovým faktorem pro vítězství.
Řadící systém Positron
Na začátku 70. let bylo při řazení nutné pohybovat páčkou jen intuitivně, přičemž bylo potřeba při přechodu na jiný převod slyšet ten správný zvuk. To samozřejmě činilo přehazování složitým pro běžné uživatele, neboť vyžadovalo určitou míru odhadu a zkušeností. Tento systém se doposud využíval jen u sportovních kol a nepodařilo se mu proniknout do odvětví jiných typů bicyklů. V roce 1974 představilo Shimano POSITRON, ve snaze přivést na svět řadící systém, který by byl snadno použitelný pro každého. Tento zadní přehazovač vybavený indexovacím systémem Positron System umožnil cyklistům bezpečně řadit bez nutnosti pohybu páčky. To přineslo větší pohodlí běžným lidem, kteří si s tradičními přehazovačkami neporadili.
Následoval vývoj technologií pro plynulé a bezpečné řazení, které by odpovídaly všem druhům jízdních podmínek a situací. Díky těmto technologiím se řazení stalo tak snadným, že jej zvládly i děti, což dramaticky snížilo nároky na řadicí systémy. POSITRON I, který se začal montovat na juniorské sportovní bicykly o kterých již byla řeč, byl v odvětví považován za přehazovač pro děti. Nicméně, jakmile lidé pochopili, že POSITRON dokázal odolat používání v náročných podmínkách, jako je tomu v Evropě, získal tento produkt oblibu nejen u běžných uživatelů, ale také u prodejců a výrobců kompletních bicyklů.
POSITRON II, představený v roce 1976, obsahoval Positive Pre-select System (PPS), který umožnil předem zařadit, zatímco kolo ještě nebylo v pohybu. Cyklista proto mohl začít šlapat s již zařazenými převody. POSITRON II dále využíval ocelový bovden namísto konvenčního bovdenu. Ocelový bovden sice zabraňoval rezivění, avšak problémem mechanismu s ocelovými lanky byla jeho vysoká cena a obtížná manipulace, protože byl bovden příliš tuhý. V roce 1978 proto přišel POSITRON III, který se vrátil ke standadnímu typu bovdenu. Indexovací systém byl vybaven řadící páčkou, která se stala základem pro později vyvinutý SIS.
U NEW POSITRON (PV11) představeného v roce 1982, byl indexovací systém připevněn jak k řadící páčce, tak zadní přehazovačce. I přesto ale nastaly nové problémy: oba indexovací systémy se mohly rozladit a pohyb páčky se stal tuhým. Problémy se však podařilo vyřešit u NEW POSITRON (NP11), který byl představen v roce 1983. Nově vyvinutý dvojitý servo-pantografový mechanismus v zadní přehazovačce významně zlepšil výkon. Bezpečné řazení se stalo možné díky jedinému indexovacímu systému integrovanému do řadící páčky. Tento produkt se stal základem pro později vyvinutý SIS.
Shimano 600
Po uvedení závodní sady DURA-ACE Shimano čelilo výzvám při snaze etablovat se na evropském trhu. Nabídka firmy byla tehdy tvořena zejména cenově dostupnými komponenty, což vytvořilo propast mezi masově vyráběnými díly a elitní řadou DURA-ACE. Shimano vycházelo z předpokladu, že většina cyklistů by chtěla používat podobné produkty jako profesionálové, a proto začalo zvažovat potřebu řady komponent střední třídy - dostupnějších, ale s technologiemi inspirovanými profesionálním vybavením. V roce 1975 byla proto představena první sada SHIMANO 600, která si navzdory počáteční nejasné marketingové strategii získala v Evropě i USA popularitu díky své lehkosti, funkčnosti, estetickému provedení a příznivé ceně.
Kvůli nedostatku spolehlivých informací Shimano tehdy nedokázalo vytvořit konkrétní design a image nové řady, a tak uvedlo na trh komponenty s prostým názvem SHIMANO 600, který odkazoval na jejich sériové označení. Přesto byly prodeje velmi úspěšné. Díky SHIMANO 600 se komponenty Shimano staly populární nejen mezi elitními závodníky, ale také mezi běžnými cyklisty. První série byla k dispozici ve dvou variantách: pro závodní a turistické použití.
V roce 1978 Shimano představilo sérii SHIMANO 600 EX s arabeskovým designem, který ladil s ručně vyráběnými rámy evropských kol a vytvářel větší pocit jednoty mezi komponenty a kompletními koly. V roce 1980 Shimano představilo řadu SHIMANO 600 AX, která se zaměřila na aerodynamiku a minimalizaci odporu vzduchu. V roce 1983 přišla série NEW SHIMANO 600 EX, která se vrátila ke klasické luxusní estetice a zdůrazňovala nadčasový design.
V roce 1987 došlo zásadní modernizaci řady a k jejímu přejmenování na SHIMANO 600 ULTEGRA. Nové logo, obsahující trikoloru Shimano, posunulo image této série směrem k závodnímu segmentu. S nástupem STI technologie v 90. letech byla číslovka "600" postupně odmazána, a od roku 1997 Shimano používá již jen známý název ULTEGRA. Princip, na kterém byla postavena SHIMANO 600 – tedy zpřístupnění špičkových technologií co nejširšímu okruhu cyklistů – však zůstává klíčovou součástí filosofie této řady dodnes.
Altus
SHIMANO ALTUS byla poprvé představena v roce 1978 jako komponentová řada pro sportovní kola, u michž byla klasická oblouková řídítka běžným standardem. Název ALTUS pochází z latinského „alto“, což znamená „vysoký“. Tato řada komponentů byla vyvinuta společně vedle SHIMANO 600. V té době byl jako součást řady SHIMANO ALTUS SELECTA SERIES představen systém řazení, který zahrnoval řadicí páku, zadní přehazovačku, přední přehazovačku a volnoběžný náboj, spolu s technologií SELECTA.
V 90. letech, kdy nastal boom horských kol (MTB), Shimano změnilo charakter SHIMANO ALTUS na základní řadu komponentů pro MTB v rámci konceptu RIDE LIGHT. Tento koncept chtěl rozšířit radost ze sportovních kol mezi větší počet lidí. Model ALTUS se stal vysoce nákladově efektivní a zahrnoval funkce, které umožnily i naprostým nováčkům v MTB, používat kolo snadno, pohodlně a bezpečně.
1-2-3 change
Shimano vyvinulo tento vnitřní 3-rychlostní náboj v roce 1957. Poté společnost prodávala tyto náboje nejen v Japonsku, ale také ve Spojených státech, Německu, Severní Evropě a dalších zemích po celém světě, přičemž od 60. do 70. let prováděla jeho kontinuální vylepšování. Nicméně s rostoucím počtem zemí, kde byly tyto náboje prodávány, se stále častěji objevovaly neočekávané problémy způsobené rozdíly v podmínkách použití, standardech jízdních kol, údržbě a dalších místních zvyklostech.
Shimano se proto rozhodlo přepracovat celý návrh od začátku. Na konci 70. let uvedlo nový 3-rychlostní náboj s výrazně vylepšenou odolností a snadnou údržbou. Tento nový 3-rychlostní náboj, dokončený jako výsledek spolupráce vývoje, kontroly kvality a výrobních oddělení, byl v Japonsku pojmenován 1-2-3 Change a byl uveden na trh v roce 1981. Na maloobchodním i masovém trhu byl velmi dobře přijat díky své snadné použitelnosti a vyšší kvalitě, což přispělo k všeobecné popularizaci vnitřních nábojů.
Deore
SHIMANO DEORE byla představena na počátku 80. let jako plnohodnotná řada komponentů určená pro turistiku. Název DEORE byl odvozen od slova deer - jelen, symbolizujícího turistickou scénu. S rozvojem horských kol (MTB) od roku 1980 vznikla řada DEORE XT, přizpůsobená potřebám MTB.
Od 90. let Shimano představilo SHIMANO DEORE jako střední řadu komponentů pro horská kola. Po roce 2000 byla tato řada hojně využívána na trekingových kolech. V současné době DEORE splňuje všechny požadavky od turistiky až po závody v cross-country (XC). Nabízí funkčnost přenesenou z vyšších modelových řad a zachovává koncept obsažený v jejím názvu. Jedná se o historickou řadu komponentů, která dlouhodobě tvoří základní pilíř off-road turistických produktů společnosti Shimano.
Z historie SHIMANO komponentů - 3. díl