Přelom 80. a 90. let přinesl spoustu zásadních inovací co se týče cyklistického odvětví. Přibližme si produkty, které byly z hlediska produkce společnosti SHIMANO nejvýraznější.
Období konce 80. let představovalo pro cyklistické odvětví mnoho experimentů a objevování. S tím se také pojí rostoucí obliba kola nejen jako dopravního prostředku po městě, ale i jako prostředku zábavy při extrémních sportech a závodech. Zejména je to pak prudký nárust obliby MTB v tomto období, který definoval, jakým směrem se SHIMANO komponenty budou vyvíjet dál.
Shimano RX100
SHIMANO RX100 se objevilo v roce 1989 jako nižší model řady SHIMANO 105. Jelikož nabyla v druhé polovině 80. let na popularitě silniční cyklistika jakožto sportovní odvětví, představila společnost SHIMANO tento model jako cenově dostupnou variantu s funkcemi jako brždění, řazení apod. odvozenými od vyšších modelů. U SHIMANO RX100 byly použity tehdejší nejnovější technologie, včetně 7rychlostní kazety, dvoučepových brzd a později i duálních ovládacích pák, aby si jízdu mohl snadno užít každý. S důrazem na univerzálnost SHIMANO vsadilo na čistý a jednoduchý design a využilo přirozené estetiky hliníku.
Shimano DEORE LX
Po sérii DEORE XT, která byla určena výhradně pro MTB kola, se v roce 1990 objevil model SHIMANO DEORE LX. Tento model přinesl ještě lepší ovladatelnost a bezpečnost, které usnadnily používání i začínajícím cyklistům. Písmeno „L“ v názvu LX bylo odvozeno od slova „luxury“ - luxus. Precizní design, jako například povrchová úprava připomínající lakování a elegantní zakřivené tvarování odrážely stylovost, kterou název naznačoval.
SHIMANO DEORE LX mělo robustní konstrukci vhodnou pro náročné terény, moderní systém STI a ideální specifikace pro trekking. S brzdovou pákou na čtyři prsty a mimořádně dlouhým vodítkem přehazovačky bylo vybaveno krytým mechanismem, který zlepšoval odolnost proti prachu a vodě, což usnadňovalo údržbu.
Po představení SLX (Sport LX), které bylo zaměřeno na MTB, v roce 2008 Shimano přizpůsobilo řadu DEORE LX pro trekkingová kola a uvedlo sérii T660. Tato řada podporuje uživatele, kteří si chtějí užít jízdu na sportovních kolech naplno, jak ve městě, tak v přírodě.
SPD
Shimano vstoupilo do odvětví produkce pedálů v druhé polovině 70. let. Představilo hned několik produktů, včetně pedálů Dyna-Drive (DD). V 80. letech představila společnost LOOK produkt inspirovaný lyžařským světem – vázáním používaným k upevnění lyžařské boty na lyži, které bylo adaptováno na cyklistické boty a pedály. Tento bezklipsový systém pedálů, který se poprvé objevil v závodním cyklistice, si okamžitě získal popularitu. Shimano se společností LOOK navázalo v roce 1987 partnerství a představilo bezklipsový systém pedálů v sérii DURA-ACE. Následující rok vstoupilo i do odvětví cyklistické obuvi.
Zároveň Shimano zahájilo vývoj vlastního upevňovacího systému pro off-roadová kola. Výsledkem byl nový systém, který kombinoval lepší ovladatelnost při šlapání, snadnější uvolnění boty z pedálu a její připojení zpět a vyšší pohodlí při chůzi mimo kolo, kdy cyklisté občas museli kolo tlačit nebo nést. Tento nový systém byl představen v roce 1990 pod sloganem „Bike it or Hike it“ a dostal název Shimano Pedaling Dynamics (SPD). SPD se rychle stalo de standardem pro terénní cyklistiku. Shimano doporučilo ostatním výrobcům obuvi produkovat boty kompatibilní s SPD a tak vytvořilo de facto systém pro celý cyklistický průmysl.
Shimano XTR
Na konci 80. let se boom horských kol, jehož kolébkou byly Spojené státy, začal šířit do Evropy a následně v průběhu 90. let také do celého světa. Mnoho závodníků toužilo po komponentech, které by byly lehké, ale zároveň dostatečně odolné vůči drsným podmínkám pro jejich zaručené vítězství. Někteří závodníci proto začali v rámci MTB závodů experimentovat s komponenty určenými pro silniční kola, např. ze sady DURA-ACE nebo s obloukovými řídítky.
Tento trend upozornil společnost Shimano na potřebu vysoce kvalitních a odolných komponentů pro závodní horskou cyklistiku, které by umožňovaly intuitivní ovládání. Je sice pravda, že v té době existovalo SHIMANO DEORE XT určené výhradně pro horská kola, ale pokud šlo o použití při závodech, nebyla tato řada dostatečně výkonná. Shimano od samého počátku testovalo prototypy v reálných závodech, okamžitě analyzovalo získaná data a na jejich základě provádělo zlepšení. A právě v takové atmosféře vznikla roku 1991 první XTR série.
Zkratka je odvozena od slov "extreme" - extrémní a "racing" - závodění. XTR se i nyní neustále vyvíjí jako vlajková loď komponentů pro horská kola pod konceptem Shimano Total Integration (STI), který spočívá v systematické integraci technologií jednotlivých funkčních komponentů a poskytování vyšší hodnoty jako celkového systému.
Pro první generaci XTR vyvinula společnost Shimano řadicí páku RAPIDFIRE PLUS, která byla vylepšením původní řadicí páky RAPIDFIRE, a to na základě konceptu STI, který vznikl při vývoji SHIMANO DEORE XT v roce 1989. Tato páka dosáhla lehkého chodu, rychlé a přesné ovladatelnosti. Kromě toho se podařilo snížit hmotnost díky vývoji nových mechanismů, včetně kazetového pastorku typu spider arm. XTR dokonce zpochybnil tehdejší obecné přesvědčení, že špičkové komponenty jsou doménou silničních kol.
Trh horských kol ve Spojených státech, se v 90. letech 20. století začal výrazně vyvíjet. Na různých místech vznikaly „garážové“ společnosti, které jedna za druhou vyvíjely komponenty z nových materiálů, jako je například titan a karbon. Současně s tím se objevila i odpružení. V roce 1996 byla představena druhá generace XTR, série M950. Na olympijských hrách v Atlantě v roce 1996 byly do oficiálního programu cyklistických disciplín zařazeny závody na MTB kolech v disciplíně cross-country (XC) a závodník, který jel na horském kole vybaveném sérií M950, získal zlatou medaili. Tím se tato série dostala do centra pozornosti.
Alivio
V reakci na rozšiřující se trh horských kol (MTB) byla v roce 1993 představena řada SHIMANO ALIVIO jako střední úroveň komponentů v rámci konceptu RIDE LIGHT, který měl podpořit radost z MTB u širšího okruhu uživatelů. Tato cenově dostupná řada komponentů, nabízející vylepšený sportovní výkon vhodný pro jízdu v terénu a vynikající funkčnost, se stala součástí plnohodnotných sportovních kol po celém světě.
SHIMANO ALIVIO zajišťuje pohodlí při jízdě nejen na horských kolech, ale i při cykloturistice. Společně se svými dostupnějšími sourozenci, řadami SHIMANO ACERA a SHIMANO ALTUS, nabízí specifikace, které jsou snadno použitelné i pro středně pokročilé a začínající jezdce. Přitom je vybavena nejnovějšími funkcemi, které byly převzaty z vyšších řad.
Shimano STX
S rostoucí popularitou horských kol (MTB) prošly jejich komponentové systémy dramatickým vývojem. STX byl komponentový set vyvinutý s cílem umožnit každému uživateli svobodnější a snadnější jízdu. Shimano v této řadě využilo technologický pokrok MTB a zahrnulo různé nové prvky, aby si i uživatelé bez zkušeností s MTB mohli užít jejich pokročilé funkce. Shimano se při vývoji zaměřilo nejen na potřeby uživatelů, ale i na životní styl mimo cyklistiku. Nabídlo tak nejen praktičnost jízdních kol jako nástroje, ale také radost z cyklistiky.
Na počátku 90. let získávala horská kola větší popularitu, ve městech však byla stále spíše vzácností a lidé si je pořizovali méně snadno než městská kola. Běžný životní styl, který by zahrnoval sportovní kola s přehazovačkou, ještě nebyl dosažitelný pro širokou veřejnost. Nešlo však o nedostatek poptávky, nýbrž o absenci vhodných kol a dostatečného povědomí o cyklistice jako volnočasové aktivitě.
V roce 1991, při příležitosti 70. výročí svého založení, se Shimano rozhodlo představit svou firemní vizi "blíž přírodě, blíž lidem". Spolu s tím byl představen koncept RIDE LIGHT, který měl za cíl přiblížit radost z cyklistiky širšímu okruhu lidí. Slogan konceptu zněl: „Lehkost: lehčí a citlivější jízda, lehčí design, lehčí ovládání a snížená hmotnost, díky které je kolo snazší na manipulaci.“ Shimano doufalo, že tím rozšíří řady milovníků jízdních kol, obohatí životy lidí a přispěje k ochraně globálního prostředí. STX, komponentová řada věnovaná horským kolům, byla uvedena na trh v roce 1993 jako produkt, který tyto ideály naplnil.
Aby si jízdu na kole mohlo vychutnat co nejvíce lidí, rozhodla se společnost integrovat špičkové technologie vyvinuté pro řady DURA-ACE a XTR nejen do nejvyšších modelů, ale také do střední a základní třídy. STX obsahovala nejnovější funkce, jako např. páky RAPIDFIRE PLUS, DUAL SIS a M-SYSTEM. Advanced Light Action zajišťoval komfortní a lehké řazení s menší potřebnou silou díky ovládání RAPIDFIRE PLUS.Optical Gear Display umožňoval jezdcům snadno vidět aktuální zařazený převod a zvýšil propojení mezi jezdcem a kolem. HyperDrive-C zase nabídl širší převodový poměr snížením počtu zubů na převodníku i na pastorku přehazovačky, což přispělo k celkově kompaktnějšímu a lehčímu pohonu.
Shimano Acera
V roce 1994 byla představena řada SHIMANO ACERA jako součást konceptu RIDE LIGHT, následující po řadách SHIMANO STX a SHIMANO ALIVIO. První model nesl název SHIMANO ACERA X a logo s písmenem X bylo navrženo s ohledem na sportovní zaměření.
Ve srovnání s vyššími řadami měla SHIMANO ACERA výraznější charakteristiky jako sportovní vybavení, díky čemuž přinesla radost ze sportovních kol širšímu okruhu lidí. V současnosti je používána na různých typech.
Nexus
Komponentová řada SHIMANO NEXUS byla vytvořena proto, aby splnila požadavky moderního životního stylu, který prezentoval rozmanité potřeby cyklistů: „Chci pohodlné kolo pro každodenní použití“ a zároveň „Na víkendy potřebuji sportovnější model.“ Tato řada je vybavena funkcemi, které jsou ideální pro rekreační kola, včetně otočných řadicích páček, které umožňují přesné a bezpečné řazení bez sundávání rukou z řídítek, spolehlivých brzd pro snadné zastavení a automatického osvětlení reagujícího na tmu.
Na začátku 90. let se cyklistický průmysl posunul směrem k vyššímu počtu rychlostí. Maximální počet zadních pastorků se zvýšil na osm rychlostí a počet převodů u vnitřních nábojů se také zvýšil z jednorychlostních na třírychlostní, a následně na pětirychlostní. Shimano si všimlo nevýhody a sice nemožnosti měnit převody při šlapání, což bylo v té době běžné. Stanovilo si proto za cíl vyvinout vnitřní náboj, který umožní měnit převody kdykoliv během jízdy.
INTER-7 byl výsledkem řešení dvou klíčových výzev: zvýšení počtu převodů a navržení nového mechanismu. INTER-7 byl velmi dobře přijat jako nový standard pro vnitřní náboje. V roce 1994 Shimano představilo další inovaci – čtyřrychlostní vnitřní náboj INTER-4 s tichou kluznou spojkou (silent roller clutch).
Ve stejném roce 1994 Shimano uvedlo na trh novou kompletní sérii komponentů. Tato série, nazvaná SHIMANO NEXUS, měla svým názvem odkazovat napropojení nového životního stylu s městskou cyklistikou. Série SHIMANO NEXUS byla vyvinuta s důrazem na pohodlí při krátkých výletech po městě i na venkově a na snadnou údržbu. Shimano přepracovalo nejen vnitřní náboje, ale také hlavní komponenty městských kol. Tato série přispěla ke zvýšení povědomí o značce Shimano a rozšířila základnu cyklistické kultury.
Aby bylo možné využívat kola jak pro efektivní každodenní ježdění, tak pro víkendové výlety, je důležité zvolit kolo, které kombinuje pohodlí lehké jízdy s jednoduchostí používání a minimální údržbou. Toho se NEXUS snažil dosáhnout.
V rámci konceptu „Vše uvnitř“ (Everything Inside) bylo slovo „INTER“ použito jako název reprezentující funkci jednotlivých hlavních komponent série SHIMANO NEXUS. INTER-M byl bubnový systém brzd, který měl všechny mechanismy integrovány přímo v náboji. Písmeno „M“ označovalo „multi-condition brake“ – brzdový systém, který byl schopen poskytovat stabilní brzdný výkon za sucha i za mokra. Další inovací byl REVOSHIFT INTER-S, řazení, které umožňovalo snadno měnit převody pouhým otočením řadicího mechanismu, přičemž ruce zůstaly stále na řídítkách. Součástí bylo také Optical Gear Display, což byl ukazatel aktuálního převodového stupně. INTER-L byl komponent, který díky nábojovému dynamu (generátoru) umožňoval automatické zapnutí světla při snížené viditelnosti. INTER-C představoval kliku s nízkoprofilovým designem, který minimalizoval kontakt s kotníky během šlapání.
Z historie SHIMANO komponentů - 5. díl