Dnes se zaměříme na převratná 90. léta. V této době Shimano představilo řady, které uspokojily potřeby všech typů cyklistů – od extrémního downhillu až po pohodlnou městskou cyklistiku.
V průběhu let se Shimano stalo synonymem pro inovaci, spolehlivost a rozmanitost. Tento článek představuje přehled některých klíčových řad komponentů, které společnost uvedla na trh od 90. let, a ukazuje, jak se Shimano přizpůsobovalo potřebám cyklistů různých stylů a úrovní. Od cenově dostupných modelů pro začátečníky až po špičkové technologie určené profesionálním závodníkům, každá z těchto řad přispěla k popularizaci cyklistiky a rozšíření možností, jak si užít jízdu na kole – ať už ve městě, v horách, nebo na silnici.
RSX
Na přelomu 80. let a 90. let se se radost z jízdy na sportovních kolech rozšířila díky MTB mezi mnohem širší okruh lidí. S cílem nezapomenout také na silniční kola, uvedla společnost Shimano v roce 1995 na trh řadu komponentů Shimano RSX určenou začátečníkům. Shimano RSX byl cenově výhodný model, který zahrnoval nejnovější technologie a zároveň byl za přijatelnou cenu. Na dvojité řadící páčce použilo Shimano poprvé u silničních kol optický ukazatel převodů, který umožňoval vizualizaci aktuálního převodového stupně a který byl již široce využíván u horských kol.
Pro přední řazení Shimano zase poprvé zařadilo do nabídky trojpřevodník kromě obvyklého dvojpřevodníku, což umožnilo začátečníkům pohodlně zdolávat stoupání i jezdit po rovině. Pozici, kterou si SHIMANO RSX vytvořilo, převzala později řada SHIMANO SORA, která byla uvedena na trh v roce 2000.
NEXAVE
Označení sady bylo NEXAVE vzniklo spojením slov „next“ a „avenue“. Byla představena na konci 90. let jako řada komponent pro sportovní cestovní kola, která nespadala do žádné z kategorií jako jsou silniční, MTB ani městská. Shimano chtělo vytvořit sadu vhodnou pro jezdce, kteří nejsou obeznámeni s pokročilým řazením. Řada NEXAVE byla plně vybavena funkcemi pro bezpečnou a pohodlnou jízdu, zahrnujíce tehdy nově vyvinuté MEGARANGE pastorky, které pojaly široký rozsah převodů nebo TAP FIRE páky, které nabízejí jezdci snadnější možnosti řazení tím, že je směr řazení umístěn stejně jako v pravé a levé páčce.
V roce 2000, v rámci konceptu SMOVER (složenina ze slov smart-way-of-moving „chytrý způsob pohybu“), který navrhoval nové koncepty a možnosti pro jízdní kola jako mobilního prostředku 21. století, představilo Shimano mnoho funkcí integrujících elektrická a elektronická zařízení s cílem nabídnout pohodlnější jízdu pro prémiová komfortní kola. Tento elektrický a elektronický systém dostal název Digital Integrated Intelligence (DI2), což vedlo k následnému vývoji řadících systémů.
Shimano Airlines
V druhé polovině 90. let, kdy zažívaly rozmach downhillové závody, se Shimano pustilo do vývoje dosud nevídaného systému řazení. Protože při sjezdech, kde si závodníci nemohli dovolit ztrácet čas, bylo rychlé řazení mimořádně důležité, začalo Shimano uvažovat o komponentech využívajících pneumatický tlak. Tak byl vyvinut systém SHIMANO AIRLINES s nejvyšší možnou úrovní ovladatelnosti. Funkce řazení byla rozdělena mezi levou a pravou páku: levá páka byla určena pro přeřazení na vyšší převod a pravá pro přeřazení na nižší.
Kola vybavená prototypy tohoto řazení se účastnila závodů Světového poháru v downhillu v roce 1999. Testování na reálných závodech tehdy vzbudilo obrovský zájem. SHIMANO AIRLINES byl model vyráběný jen v omezeném množství, přičemž na řadicí páce bylo vyryto sériové číslo. Vzácnost této řady se stala faktorem, který přitahoval velkou pozornost běžných uživatelů. Ačkoliv byl tento produkt navržen výhradně pro downhillové závody, ukázal přístup společnosti Shimano k výrobě, charakterizovaný neutuchajícím hledáním technologických inovací za účelem zlepšení uživatelské přívětivosti produktů.
TIAGRA
SHIMANO TIAGRA byla představena jako vysoce výkonná řada komponentů pro rekreační silniční sportovní kola pro začátečníky ve druhé polovině 90. let. Jednalo se o 9rychlostní systém, jehož výkon a funkce vycházely z řady SHIMANO 105 a dalších špičkových sérií. Nabízel ergonomicky navržené dvojité ovládací páky, široký rozsah převodů, optický ukazatel převodů umožňující okamžitý přehled o aktuálním převodovém stupni a další funkce. K dispozici byla také varianta s pákami pro rovná řídítka.
Tato řada otevřela dveře k silničním kolům širokému spektru uživatelů. A i nadále si TIAGRA zachovává svou jedinečnou identitu.
SORA
Shimano SORA byla vyvinuta jako základní řada komponentů pro silniční kola tak, aby byla dostupná pro každého. Jednoduše řečeno, rozšířit popularitu obyčejné jízdy jen tak pro radost mezi široké spektrum obyvatel.
Ideou společnosti Shimano byla bezstarostná jízda na kole pod blankytnou oblohou. Proto zvolila jako název celé sady SORA – tedy v překladu z japonštiny nebe. V souladu s tím bylo i logo modelu první generace, lemováno světle modrou barvou evokující oblohu.
Jelikož Shimano klade důraz na snadnost ovládání, začlenilo do sady SORA nové nápady. Například uvolňovací páčky ovládané palcem, které umožňují propojit řazení s brzdící pákou, aby i jezdci, kteří nebyli doposud obeznámeni se sklopnými silničními řídítky, byli schopni hladce řadit a zároveň se držet kokpitu. V roce 2012 byly pro jezdce, používající kolo jako dopravní prostředek do školy nebo do práce, přidáno řazení pro kola s plochými řídítky. Shimano SORA je nadále vyvíjeno jako skupina komponentů, aby si co nejvíce lidí mohlo vychutnat radost z cyklistiky.
SAINT
Jakmile dosáhl boom MTB kol svého vrcholu a začal se segmentovat, vyvinulo Shimano řadu komponentů s jasným zaměřením na sjezdové závody. Na počátku 21. století se na západním pobřeží Severní Ameriky, konkrétně v oblasti North Shore, zrodil nový extrémní styl jízdy, při kterém jezdci překonávali mimořádně náročné horské stezky ve freestyle stylu. Společnost Shimano zvolila název SAINT podle mystické atmosféry lesa, kterým závodníci projíždějí.
Designový koncept SAINT byl definován jako “Super Heavy Duty”. Shimano usilovalo o nejvyšší úroveň tuhosti a pevnosti zavedením inovativního montážního systému, kde byl zadní měnič přímo připevněn k ose zadního náboje, dále díky vysoce odolné klice HOLLOWTECH II a dalším prvkům. Z původní řady určené pro celoodpružená kola se SAINT transformovala na sérii komponentů určených především pro sjezdová kola, přičemž si neustále posiluje svou identitu a dále vylepšuje své funkce podle aktuálních požadavků.
HONE
Na počátku 21. století, kdy začala růst poptávka v oblasti North Shore po extrémním ježdění, byla představena řada komponentů HONE, určená pro mladé jezdce k „zdokonalování“ svých dovedností. Zadní přehazovačka byla navržena tak, aby byla méně náchylná k poškození vlivem rámové patky i v náročných podmínkách. Toho bylo dosaženo použitím systému montáže na osu náboje, kde byla přehazovačka přímo upevněna k ose. Navíc bylo její zachycení o překážky minimalizováno vedením lanka v horní části a změnou tvaru spodní části pro zvýšení pevnosti.
Použití HOLLOWTECH II přineslo kombinaci vysoké tuhosti a nízké hmotnosti. Řada SHIMANO HONE, díky své robustní a odolné konstrukci, která splňovala požadavky extrémní jízdy, významně přispěla k podpoře svobody pohybu a rozvoje dovedností jezdců.
Alfine
SHIMANO ALFINE byla představena jako řada komponentů umožňující sportovní a pohodlnou jízdu ve městě. Název ALFINE vznikl ze slov “Always Fine” (vždy skvělý). Jak název napovídá, 11rychlostní náboj s vnitřním řazením a spirálovými převody, které zajišťují plynulý přenos síly, nabízí výbornou ovladatelnost a nízké nároky na údržbu pro městská kola, stejně jako široký rozsah převodů pro sportovní kola.
V roce 2012 bylo do této řady přidáno elektrické řazení DI2, které umožňuje okamžité a přesné řazení. Jako vlajková řada komponentů s konfigurací náboje s vnitřním řazením nabízí SHIMANO ALFINE široké možnosti, včetně krytu řetězu, hydraulických kotoučových brzd a variant s berany i rovnými řídítky, a nadále podporuje radost z cyklistiky.
Z historie Shimano komponentů - poslední 6. díl
připravujeme - již brzy